Terugblikken op en vooruit kijken naar het seniorenvoetbal van VV Beilen

31 december 2021 9:30

In 2021 werden #prikspijt en #goarenklopper respectievelijk het Nederlandse en het Drentse woord van het jaar. Dat zal geheel toevallig zijn. Al is het wel zo dat het coronavirus een ferme stempel heeft gedrukt op het afgelopen jaar en één van de gevolgen is onmiskenbaar dat de lontjes naarmate het jaar vorderde de neiging hadden te krimpen. Ondanks deze tijdgeest is het bijna gelukt om de eerste seizoenshelft bij de senioren zonder problemen te laten verlopen. Eind november kwam de klad erin en werden we gedwongen om de coronamaatregelen binnen onze club met eigen mensen te handhaven (niet het leukste deel van vrijwilligerswerk) en daarbovenop moesten de laatste wedstrijden voor de winterstop zelfs worden afgelast.

Toch kijken we tevreden terug op wat gepresteerd is door de seniorenvoetballers. We zijn gestart met Beilen Za1 in de 5e klasse en er is een extra zaalteam opgericht door initiatiefnemer Rik Vijfschagt. Dat team heeft nog niet echt van zich kunnen laten horen. Beilen zaal 3 is relatief laat ingestroomd in hun poule. En door het vroegtijdig stoppen van de competities hebben zij slechts 2 wedstrijden kunnen spelen die allebei verloren gingen. Een koude start en alle ruimte om op stoom te komen dus.

Het vlaggenschip van onze club begon in de beker aarzelend en trof in de eerste competitiewedstrijd de grote favoriet voor de titel SV Epe. Vertwijfeld keek iedereen om zich heen na de 1-7 oorwassing, maar op dit moment staat Epe stevig bovenaan met alleen maar winstpartijen, waaronder nog meer hele dikke. Na de tweede wedstrijd uit tegen Dalen zag de wereld er alweer heel anders uit. De mannen van Erik de Jong behaalden daar een gedegen 1-0 overwinning. Daarna ging het op en af. Het beste spel werd op de mat gelegd in de laatste thuiswedstrijd (zonder publiek) tegen Lac Frisia. Na die 2-1 overwinning staat Beilen 1 op de 7e plaats met 10 punten uit 8 wedstrijden. Een mooi fundament om in 2022 op verder te bouwen.

Beilen Za1 was nieuw en heeft in het eerste halfjaar laten zien dat het team onder leiding van Harold van der Sleen en begeleiders Jan van Dijk en Mark Hollemans van betekenis is voor VV Beilen. De spirit binnen de ploeg is dik in orde en bij de supporters groeit de aandacht voor dit team. Een keurige 6e plaats met 11 punten uit 7 wedstrijden is het resultaat bij de winterstop. We kijken allemaal uit naar het vervolg in 2022.

Door de introductie van een zaterdagteam werd het Beilen 3 van vorig seizoen dit jaar Beilen 2. Na overleg met staf en spelers werd de keuze gemaakt om een stap hogerop te gaan naar de reserve 2e klasse, zodat ons tweede elftal tenminste in de A-categorie bleef voetballen. Maar voor de ervaren voetballers was dat geen enkel probleem. Tegenstanders werden aan de lopende band opgerold wat leidde tot de koppositie op de ranglijst met de maximale score 18 uit 6. Het is een leuk voetballend team. Het is een aanbeveling aan iedereen om in 2022 op zondagmorgen deze ploeg eens te bekijken en dat te combineren met een kop koffie en kletsen over voetbal in onze kantine.

Beilen 3 blaast zijn partijtje in de poule goed mee. De mannen van coach Stefan Westerveld staan met 15 punten uit 7 duels keurig in het linker rijtje. Beilen 4 heeft het wat lastiger. Met gemiddeld 1 punt per wedstrijd is de koppositie van het rechter rijtje in het vizier. Voor Beilen 5 geldt dan weer dat tegenstanders VKW5 en Stanfries 3 jagen op de geelzwarte lijstaanvoerder onder leiding van Mark ten Oever. We rekenen op een spannend vervolg in het komende jaar.

Onze echte veteranen zijn niet kapot te krijgen. De jaren tellen door, maar het voetbalplezier wordt er niet minder om. En ach… die resultaten tellen alleen maar tijdens de wedstrijd. Coach Ferry Oostra bedenkt elke wedstrijd een tactiek en of het nou 1-5-3-2, dan wel 1-3-4-3 is, na de wedstrijd is het gewoon allemaal in dezelfde linie aan de lange tafel.

Beilen zaal 1 speelt in de Topklasse op een hoog niveau. Zij wisten na een stroef begin een moyenne van 1 punt per wedstrijd te halen. De thuiswedstrijden worden dit seizoen op vrijdagavond gespeeld. Een mooi tijdstip om eens een bezoekje te brengen aan de Drenthehal en tegelijkertijd een drankje te nuttigen in de kantine bij de familie Poede. Beilen zaal 2 staat met 12 punten uit 9 wedstrijden op een keurige vierde plaats.

De eerste seizoenshelft is wat ons betreft, behoudens het laatste covidstaartje, prima verlopen. De organisatie rond de elftallen was prima en iedereen heeft zijn steentje bijgedragen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.

We laten het jaar van #prikspijt en #goarenklopper achter ons en gaan in 2022 voor #nieuw elan. Of is dit al gekaapt door één of ander ontspruitend kabinet?

Kan ons niks schelen! We wensen jullie allemaal een goed 2022 en zien elkaar snel weer in de VV Beilen gelederen. Tot volgend jaar.

Technische Commissie Senioren