Beilen stelt klassebehoud definitief veilig bij Oerterp

13 mei 2022 11:45

“ ‘t Kan verkeren” zei Bredero al (zoek maar op: Wikipedia of zo). Op 26 maart sta je helemaal onderaan en anderhalve maand later ben je drie wedstrijden voor het einde van de competitie al compleet veilig voor degradatie. We mogen in dit geval wel spreken van een opmerkelijke wederopstanding, al is dit in het verleden overigens wel vaker gebeurd. Een logisch rekenkundig gevolg van deze puntenspaaractie in korte tijd is dat Beilen koploper is in de tweede periode. En als je niet meer naar onderen hoeft te kijken, kun je je blik naar boven richten. Waarom niet?

De Combisport/Sport2000-mannen behaalden tegen Oerterp een 0-1 overwinning door een vroeg doelpunt van Dyam Blaauw. Hij strafte in de 8e minuut een slippertje van de centrale verdediger van de Friezen genadeloos af. Daarvoor had Aaron Kiers doelman Marco Heeroma van Oerterp al getest met een schot in de korte hoek. De eerste kans van de thuisploeg kwam op naam van Kees Jan Dijk. Hij stond ook wel erg vrij dichtbij het doel van Remco Vos, maar wist gelukkig voor Beilen niet te scoren. Beilen dicteerde het spel in die fase en had binnen twintig minuten de wedstrijd al kunnen en moeten beslissen. Aaron Kiers ging alleen op het doel af, maar werd teruggefloten omdat zijn tegenstander tegen hem aan struikelde. Daarna zette Dyam Blaauw voor op Ronald Smit. In plaats van vol op de pantoffel wilde Smit de bal beheerst binnen schieten. Dat had hij beter niet kunnen doen. Vervolgens had Ronald Smit wel een hele goede actie in de benen. Op karakter passeerde hij zijn tegenstander, bleef geduldig en dreigend richting doelmond van Oerterp. Hij gaf de bal op een presenteerblaadje aan Dyam Blaauw. Op twee meter voor een leeg doel stuitte de bal onaangenaam op voor Blaauw toen hij deze in één keer wilde raken, terwijl hij eigenlijk wel de tijd en ruimte had om de bal eerst te stoppen in het hobbelige strafschopgebied. Nu werd het een ketser die over het doel van Oerterp verdween.

Beilen liet zich door deze gemiste kansen niet van de wijs brengen. Meermaals stormde Aaron Kiers over rechts richting vijandelijk strafschopgebied. Zijn voorzetten kwamen echter niet precies genoeg bij medespelers terecht. Maar gezien het spelbeeld leek er geen vuiltje aan de lucht. Toch beten de gastheren naarmate de eerste helft vorderde meer van zich af. Dat kwam ook omdat de omschakeling van balbezit naar balverlies bij Beilen hier en daar wat te laconiek werd opgevat. Jelmer Hijlkema schoot een vrije trap in kansrijke positie over het doel van Remco Vos en produceerde daarna nog een gevaarlijk schot. De gevaarlijke spits Dennis van Roeden was ook dichtbij de gelijkmaker, maar Remco Vos hield zijn doel schoon.

De tweede helft begon direct met een gevaarlijk schot van Donovan Geerts dat doelman Marco Heeroma maar net tot corner kon verwerken. Jammer voor hem dat zijn moeder deze doelpoging miste. Zij zat nog aan de koffie in de Friese kantine, waar het overigens wemelde van Beilen supporters. Mooi om te zien dat de schare bezoekers uit Beilen bij uitwedstrijden de laatste weken groeit. Zal dat te maken hebben met de resultaten van de geelzwarten of met de zomertijd en het mooie voorjaarsweer? Het is er in ieder geval wel gezelliger op geworden.

Het vervolg van de tweede helft is simpel te beschrijven. Oerterp probeerde met hoge diepe ballen voor onrust te zorgen in de achterhoede, waar de Beiler defensie onder leiding van Milan Bos een voorjaarsopruiming hield als in de beste dagen van Oldenburger Mode. Beilen counterde, maar miste precisie om de genadeklap uit te delen. Alwin Hendriks schoot nog een keer vanuit een lastige hoek op de buitenkant van de paal. Zo bleef het tot het eind spannend, maar trok Beilen de zege over de streep. De geelzwarten blijven daarmee koploper in de tweede periode. De grootste concurrent LSC 1890 komt zondag op bezoek in Beilen. Om een beeld te schetsen: de laatste overwinningen van Beilen waren met 3-1, 2-1, 2-1, 2-1, 2-1, 1-0 en 1-0. Die van LSC 1890 met 8-2, 7-0, 3-1 (tegen SV Epe), 8-1, 4-1, 5-0 en 4-0. De Friezen uit Sneek zijn in topvorm. Helaas is topscorer Tarik Bourakba (23 goals) donderdag tijdens de wedstrijd tegen Lac Frisia met de ambulance afgevoerd. Dat is vooral naar voor Bourakba, maar ook een aderlating voor LSC 1890 en jammer voor alle toeschouwers in Beilen dat we niet kunnen genieten van zo’n goede voetballer. Maar gezien de scoringsdrift van LSC 1890 blijven er genoeg klassespelers over waartegen de mannen van Erik de Jong hun borst kunnen natmaken. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een interessante middag: 2 ploegen in vorm, 25 graden in een mooi lentezonnetje. Ook RTV Drenthe Onze Club weet dit duel op waarde te schatten en zal zondag beelden maken. Een nadere toelichting op deze wedstrijd volgt in de voorbeschouwing van Jan de Jongh.