Beilen kan niet meer scoren

6 november 2022 17:00

Vanwege een griepje bij vaste (thuis)verslaggever Jan de Jongh is deze zondagmiddag Beilen-Emmeloord waargenomen door een invalschrijver. De Combisport/Sport2000-mannen oogden vandaag ook een beetje grieperig en zochten met een 0-4 nederlaag om kwart voor vier de kleedkamer op. Was Emmeloord dan klassen beter dan Beilen? Dat ook weer niet, maar wel veel slagvaardiger en met de razendsnelle spitsen uit de polder moest het elftal van Robert Bos steeds weer in de achteruit.

Door: Jan Dijks

Het begon nog best goed voor de geelzwarten. Er werden enkele mogelijkheden gecreëerd. Milan Bos schoot krap voorlangs en er waren enkele kopkansen. Aanvallend koppen is echter een vak geworden van een uitstervende soort. Je zou bijna terugverlangen naar de befaamde kopgalg op het trainingsveld. Na 13 minuten stond het daarentegen wel 0-2. Eerst werd de bal laag voor het doel gebracht waar het voor topscorer Wouter van der Velden gemakkelijk scoren was. Een minuut later werd een rommelige situatie in het strafschopgebied afgestraft door Lucas Loosman.

Beilen voetbalde mee met Emmeloord, maar scoren is een probleem geworden. De gasten benutten de ruimtes steeds erg goed en zo bleef het link voor de geelzwarten. Jelle Zaal ramde na ruim een kwartier alleen voor doelman Harm Jan Fransens de bal over het doel. Daarna kreeg Beilen meer grip op de wedstrijd. Blessing van der Veen en Wouter Dijk haalden de trekker wel over, maar ongericht naar het doel. Vlak voor rust ontsnapte Beilen aan de 0-3. Weer Jelle Zaal raakte van een meter of acht de paal. Daarna nam Carlos van der Werff namens Beilen de bal vol op de slof. Daar moet je een beetje geluk bij hebben en dat had Van der Werff dan weer niet.

In de tweede helft hetzelfde spelbeeld. De counters van Emmeloord leverden meer directe kansen op dan de aanvalsdrang van Beilen. Na bijna een uur schoot Jelle Zaal Emmeloord naar veilige haven. Voor Beilen bleef er niet meer over dan strijden voor een betere nederlaag. Blessing van der Veen schoot vanaf zestien meter en Donovan Geerts volleerde kiezelhard richting doelman Hans Portijk en beide keren kwam de blauwwitte doelverdediger als winnaar uit dat gevecht. JO19-speler Nick Matthijssen viel verdienstelijk in. Hij hield de bal een paar keer goed vast onder druk van de Emmeloorders. Tegen het eind van de wedstrijd was het motto voor Beilen “Alles naar voren” geworden en dat hield tegelijk in dat het achterin redelijk open huis was. Wouter van der Velden profiteerde daar nog één keer van en benadrukte daarmee de vrolijke middag van de gasten uit Emmeloord. Beilen snakt naar een doelpunt. Hopelijk doet de wet van Ruud van Nistelrooij binnenkort opgeld: Doelpunten maken is als een fles tomatenketchup legen. Eerst moet je driftig tegen de fles aan slaan en komt er niks uit, en dan als je het niet door hebt gulpt het eruit. Tijd dus voor de Ketchup Song.