Beilen van de nul af

13 november 2022 18:45

Het heeft even geduurd, maar de Combisport/Sport2000-ploeg van Robert Bos heeft in de zevende wedstrijd het eerste punt gepakt. Dat ging niet zonder slag of stoot. Van een niets-aan-de-hand eerste helft naar een alle-hens-aan-dek tweede helft. Op een bepaald moment was het zelfs 9 tegen 11 door de veldverwijzingen van Ronald Smit en Owen van der Werff. Dat werd rechtgetrokken door de rode kaarten aan Pessezijde van Frank Priet en Robin Zinger. Aan het eind stond er 2-2 op het scorebord na een 0-2 voorsprong voor Beilen bij de rust.

Na vijf minuten stond het al 1-0 voor Beilen. Een vrije trap vanaf rechts werd bij de tweede paal keurig binnengeknikt door Ronald Smit. Pesse had meer de bal en Beilen liet dat ook toe. De driemansdefensie van Beilen neutraliseerde vakkundig elke poging van de gastheren. Doelman Harm Jan Fransens moest twee keer handelend optreden in de eerste helft. Eénmaal een bal vlak onder de lat wegtikken en na een halfuur spelen leidde balverlies op de rand van het strafschopgebied tot een kans voor Pesse. Fransens gooide zich voor de bal. Er lagen voor Beilen enorme ruimtes in de omschakeling naar balbezit. Daar werd slordig mee omgesprongen bijvoorbeeld door onnodig buitenspel lopen. Een goed opgezette counter was de inleiding tot de 0-2. Owen van der Werff en Dyam Blaauw combineerden als duo richting Pessedoel. Blaauw mocht het afmaken, maar deed dat niet. Niet getreurd, want in dezelfde minuut kreeg hij na balverovering de bal op het hoofd en liet deze bij de eerste paal in het doel glijden. Het paste in het beeld van de eerste helft. Niet het meeste balbezit hebben, maar wel de controle over de wedstrijd.

De tweede helft begon nog met een kans voor Beilen door een mispeer van de Pesse defensie. De bal verdween rakelings over het doel. Daarna lieten de geelzwarten zich te ver achteruit drukken. Onhandig verdedigen was de aanleiding  tot een strafschop voor Pesse. Marco Hartman velde het vonnis en Pesse had zijn aansluitingstreffer: 1-2. Vlot daarna vond scheidsrechter Martin Arends een stevige duw van Ronald Smit aan de zijkant van het strafschopgebied roodwaardig en daarmee hielp de arbiter zichzelf in problemen. Er was sprake van overtreding-inflatie en dat leidde tot een rode golf in een wedstrijd die nou niet bepaald een schoppartij was. Owen van der Werff deed niettemin gewoon onnozel met een gele kaart op zak en had meer rekening moeten houden met de ontwikkelingen in de tweede helft en met name in het hoofd van scheidsrechter Arends. Datzelfde overkwam Frank Priet en toen was het 9 tegen 10. Donovan Geerts kreeg van dichtbij de bal tegen zijn hoofd en moest worden gewisseld. Het werd voor Beilen vrouwen en kinderen eerst. Van enig veldspel was door de omstandigheden geen sprake meer. Er werd echt strijd geleverd om een resultaat te halen en vooral Bas Wijmenga was deze wedstrijd nadrukkelijk aanwezig in vergelijking met de voorgaande weken. 10 minuten voor het einde profiteerde Sven Evenhuis van de overtalsituatie en zette de 2-2 op het bord. De slotfase was er eentje van veel gedoe. Dat leverde nog een rode kaart op voor Pessenaar Robin Zinger. Het werd een beetje leeg op het veld en Beilen ontwikkelde meer activiteiten naar voren, maar iedereen leek zich te verzoenen met een gelijkspel. In blessuretijd nog een reuzenkans voor Pesse.  Ingmar Reinders speelde zich knap vrij en geselde de buitenkant van de kruising. Het was ook te veel geweest voor de thuisploeg. De 2-2 eindstand was terecht gezien het karakter van de beide speelhelften. De nul van Beilen is weg en coach Robert Bos mag een weekje puzzelen op de opstelling van komende zondag tegen VENO op het eigen Noord-West.