Beilen pakt een meer dan verdienstelijk punt tegen LSC 1890

19 februari 2023 19:30

De Combisport/Sport2000-mannen traden zondag aan tegen kampioenskandidaat LSC 1890 uit Sneek. Dat zou op voorhand een lastige wedstrijd worden. Nu was dat ook wel het geval, maar Beilen bleef toch wel een beetje teleurgesteld achter na deze puntendeling omdat er uiteindelijk wel meer in had gezeten.

Door: Jan de Jongh

Als je dit zo leest zou je denken dat Beilen de bovenliggende partij zou zijn, maar daar was in de eerste 25 minuten geen sprake van. LSC 1890 bleek een hele goede voetballende ploeg te hebben met veel beweging en dreiging. De ploeg van trainer Robert Bos dekte ook niet kort genoeg op de vleugelspelers van LSC 1890 waardoor er continu mogelijkheden ontstonden voor de bezoekers. Patrick Zijda en Rik Jongstra kregen zeker hun kansen op de openingstreffer maar verzuimden dit. Na een stevige ingreep van Donovan Geerts op de nagenoeg doorgebroken Rik Jongstra restte een vrije trap op de rand van de zestien. Gelukkig zag de scheidsrechter hier een gele kaart in, mede doordat er nog twee verdedigers rondom hem stonden om de schade desnoods te herstellen. De vrije trap van Noël Wever smoorde daarna in de muur. Waar Beilen zelf nauwelijks aan aanvallen toe kwam was daar ineens een grote kans. Dyam Blaauw zag zijn inzet uit een corner ternauwernood van de lijn gehaald worden. De dreiging van LSC 1890 op het doel van Remco Vos bleef hoog en uiteindelijk viel de 0-1 dan toch. Werd eerst een verraderlijk schot nog geblokt, de rebound werd door Bradley Steensma keihard in het dak van het doel geschoten. Na een minuut of 25 kreeg LSC 1890 wederom een vrije trap op een mooie plek. Maar Patrick Zijda schoof een bekeken bal naast. Beilen kreeg via de sterk spelende Dyam Blaauw wederom een grote kans uit de counter. Zijn inzet kon met de voeten gepareerd worden door Jesse van Sermondt. Zo had LSC 1890 wel meer de bal en was ook wel gevaarlijk, maar Beilen kreeg de beste kansen van de wedstrijd. Het laatste kwartier van de eerste helft gebeurde weinig noemenswaardigs meer.

Of LSC 1890 nu op twee gedachten hinkte in de tweede helft of niet, Joost zal het weten. De voorsprong verdedigen of wat dan ook. De ploeg uit Sneek was geen schim meer van voor de rust. Feitelijk was er maar één ploeg die nog voetbalde en dat was Beilen. Sven Klaassens maaide in kansrijke positie over de bal, tja dat kan gebeuren. Maar even later kon Jocelyn Haaima zo door de “zestien” van Beilen slalommen. Uiteindelijk liep dit met een sisser af. Op het uur draaide Beilen de duimschroeven aan bij de bezoekers. Eerst was het Owen van der Werff die lankmoedig uitverdedigen van keeper Jesse van Sermondt bijna deed verrassen. Milan Bos kopte daarna net voorlangs uit een uitstekende aanval. Aaron Kiers beloonde zijn meer dan uitstekende invalbeurt met dito actie een kans aan Nick Matthijssen. Hij stuitte echter op de keeper van LSC 1890. Remco Vos maakte aan de andere kant een voorzet onschadelijk door met een werkelijk mooie zweefduik een voorzet te onderscheppen, tja het publiek wil ook wat. Maarten Kingma kreeg nog een kans namens de bezoekers maar schoof de bal voorlangs. Beilen kwam echter, op dat moment meer dan terecht, langszij. Uit een prima aanval was het uiteindelijk Bas Wijmenga die de 1-1 binnen schoot. Het voorbereidingswerk van Ronald Smit die de bal doorkopte mag ook niet ongenoemd worden. Met nog acht minuten op de klok waren de bezoekers rijp voor de slacht. Het goede spel van de eerste helft was niks meer van over. Drie minuten voor tijd claimde Beilen een penalty. Bas Wijmenga werd onreglementair gestuit in het strafschopgebied. Vreemd was het dan ook dat de scheidsrechter van dienst dit wegwuifde. LSC 1890 die bij winst mede koploper kon worden zette nog even aan in de laatste minuten. Een knap schot uit de draai van Rene Cnossen kon ten koste van een corner onschadelijk worden gemaakt. Daarmee was de koek wel op. Beilen heeft verzuimd om zich vandaag te belonen met drie punten wat op basis van grote kansen nog niet eens onterecht zou zijn.

Beilen za1 liet het na om meer dan 100% kansen te benutten, en daardoor verzuimd om de vierde overwinning op rij te boeken. Harkstede benutte hun twee kansen wel en ging met een 0-2 overwinning terug naar Groningen. Zonde en geheel onnodig. Op 11 maart mogen ze op bezoek bij Blauw Geel’15 uit de stad Groningen terwijl Beilen zondag het een dag later op mag nemen in en bij Sint Annaparochie.