Beilen helpt Zuidwolde in het zadel

14 mei 2023 20:30

De samenvatting van RTV Drenthe Onze Club begon in de 39e minuut met het doelpunt van Ralph Zantinge voor Zuidwolde. Dat deed geen recht aan het wedstrijdverloop tot dan toe. Beilen controleerde de wedstrijd, gaf niets weg en creëerde zelf de nodige kansen. De tweede helft was voor Zuidwolde en dat resulteerde in een 3-1 zege voor de thuisclub.

De Combisport/Sport2000-mannen kregen ook veel corners, maar die leverden steeds niets op. Een goede actie van Nick Matthijssen leidde tot een grote kans voor Owen van der Werff. Zijn schot was te zacht. Daarna prikte Matthijssen van dichtbij net naast het doel. De mooiste kans was voor Blessing van der Veen. Hij werd de diepte in gestuurd en dreigde doelman Wesley Steenbergen te omspelen om de bal in het lege doel te schuiven. De Zuidwoldekeeper raakte Van der Veen, die al struikelend toch probeerde om te scoren. Was hij gevallen, dan had scheidsrechter Karacaoglan waarschijnlijk voor een strafschop gefloten. Kortom.. het was wachten op het doelpunt van Beilen. De eerste de beste kans voor Zuidwolde lag er echter gelijk ook in. Frans Cappellen stond vrij aan de rechterflank. Zijn voorzet belandde in de kluts en plotseling stond Ralph Zantinge alleen voor Remco Vos die kansloos was op diens inzet van dichtbij. Grensrechter Oldenkamp had buitenspel geconstateerd. Karacaoglan negeerde het advies van zijn assistent en volledig tegen de verhouding in stond Zuidwolde op een 1-0 voorsprong. Twee minuten later stond de wedstrijd helemaal op zijn kop. Zuidwolde counterde scherp en de Beilenaren schakelden onvoldoende intensief terug. Joris de Roo kreeg te veel ruimte om te schieten en vanaf 18 meter schoot hij Zuidwolde naar 2-0.

De geelzwarten moesten nu hun rug rechten en doorgaan waar ze mee waren begonnen. Blessing van der Veen speelde zich knap vrij en speelde de bal in de loop van Nick Matthijssen. De jonge spits hield het lichaam tussen bal en tegenstander en rondde keurig af. Beilen was weer terug in de wedstrijd. Ook hier negeerde de arbiter het vlagsignaal van de grensrechter. De ploegen gingen rusten met een 2-1 voorsprong voor Zuidwolde.

De tweede helft was de finesse weg bij de geelzwarten. De achterstand en de klok gingen in het hoofd zitten van de Beilenaren. Er werd meer risico genomen en de bal werd sneller richting spitsen gespeeld, maar erg verzorgd was het niet meer. In tegendeel.. de beste kansen waren nu voor Zuidwolde en Remco Vos hield Beilen in de wedstrijd. In de 88e minuut moest hij echter capituleren op een schot van Nico Schulting en was de partij beslist. Beilen ging nog wel met een portie strijd en opportunisme voor de aansluitingstreffer, maar echt gevaarlijk werden de bezoekers niet meer. Door deze nederlaag kan Beilen zich niet meer rechtstreeks handhaven in de tweede klasse J. Nacompetitie tegen degradatie is het hoogst haalbare. Het opmerkelijke is dat een gelijkspel volgende week thuis tegen HODO daarvoor voldoende is. HODO moet echter winnen om rechtstreekse degradatie te voorkomen. Dat wordt dus een echte degradatiekraker op Noord-West. Deze nederlaag tegen Zuidwolde was onnodig en jammer, maar het goede nieuws is dat Beilen handhaving nog steeds in eigen hand heeft. En er is nog meer goed nieuws: Feyenoord is kampioen!