Wim Kieft boeit sponsors en Vrienden van Beilen

7 februari 2019 12:15

Op het allerlaatste moment moest woensdagmiddag vanwege onvoorziene privé omstandigheden bij scheidsrechter Bas Nijhuis door de organisatie geschakeld worden. De avond voor de sponsors en Vrienden van Beilen was tot in de puntjes voorbereid, maar adequaat handelen werd gevraagd om een aansprekende vervanger te vinden. Voorzitter Leon Vries en voorzitter van de Vrienden van Beilen Roelof Smit slaagden daar prima in. Wim Kieft, voormalig topspits, heeft een verhaal en met aangever Evert ten Napel naast hem presenteerde Kieft zich als een gewone jongen met zijn goede en slechte eigenschappen die toevallig ook nog eens goed kon voetballen. Al nuanceerde hij dat laatste wel door te stellen dat “ik wel wat kon, maar vooral afhankelijk was van anderen om te scoren”.

De rode loper was uitgelegd voor de gasten bij aankomst in onze kantine waar Monique en Daphne Oortwijn iedereen hartelijk ontvingen. De catering was gedurende de hele avond goed verzorgd. Leon Vries introduceerde de sprekers en toen was het woord aan Wim Kieft en Evert ten Napel. Kieft gebruikte zijn boek als kapstok om zijn publiek mee te nemen op de reis door zijn carrière. Die heeft veel hoogte- en dieptepunten gekend. Daarbij wees hij een paar keer naar The Wall of History fotowand in de kantine, waar een foto prijkt van hem tijdens de wedstrijd Beilen-Ajax in 1982. Kieft speelde toen onder meer met Johan Cruijff en stelde vast dat hij in die tijd het meeste plezier beleefde aan het voetbal. Daarna ging hij op  zijn 20e naar Pisa. Toen volgde Torino FC om in 1987 terug te keren naar Nederland en met PSV de Europa Cup I te winnen in 1988. Kieft vindt dat dit de aller slechtste finale ooit was, waarin gedurende 120 minuten niet één keer op doel werd geschoten. Alle PSV-ers waaronder hijzelf schoten hun strafschop raak en namens Benfica miste Veloso. In hetzelfde jaar won Kieft met het Nederlands Elftal de EK waar hij de cruciale 1-0 maakte in de laatste poulewedstrijd tegen Ierland. Volgens Kieft zou zijn treffer nu met de VAR zijn afgekeurd wegens buitenspel van Marco van Basten.

Na zijn actieve carrière kwam Kieft in aanraking met veel drank en cocaïne en bleek hij verslavingsgevoelig. De goaltjesdief was daarover in de sfeervolle kantine in Beilen openhartig en kwetsbaar. Het cocaïnegebruik was van dien aard dat je bijna zou kunnen denken aan een jaarlijks kerstpakket uit Columbia met de groeten van de leverancier. Feitelijk heeft Wim Kieft van zijn zwakheid zijn kracht gemaakt door er over te vertellen en nu met de gastcolleges door het land en de  boeken te verdienen aan zijn misère van het verleden. Op die manier is € 450.000,00 schuld weggepoetst en hoeft hij niet meer te leven van € 10,00 daggeld ten tijde van zijn schuldhulpverlening.

Kieft is er weer helemaal bovenop en schuift binnenkort opnieuw aan tafel bij Veronica Inside om zijn authentieke geluid te laten horen naast de clowns Derksen en Van der Gijp. Kieft gaf alvast aan dat hij zich niet met hun humor gaat bemoeien en zijn eigen verhaal kiest gebaseerd op een eigen onafhankelijke mening. Na de presentatie van Wim Kieft bood Evert ten Napel de zaal nog de gelegenheid om enige vragen te stellen. Tot slot gingen beide heren hier en daar op de foto met Beilenaren en werd een gezellige avond afgesloten. De sponsors, Vrienden van Beilen en leden van de gezamenlijke scheidsrechterscommissie Beilen/Fit Boys kunnen terugkijken op een boeiende bijeenkomst die uitstekend was georganiseerd.