Big Ben in Vollenhove

17 maart 2022 11:30

Toen tegen tienen de kruitdampen waren opgetrokken in Vollenhove stond er 1-1 op het scorebord. Een uitslag waarmee te leven is, maar als er één ploeg had moeten winnen, dan waren dat de Combisport/Sport2000-mannen van Erik de Jong. Beilen en VENO schotelden het publiek een zeer interessante en onderhoudende partij voor op deze woensdagavond.

Vanwege een oplopend aantal blessures moest Erik de Jong sleutelen aan zijn basisopstelling. Hij had een plaats ingeruimd voor de 17-jarige rechtsback Wouter Dijk die daarmee zijn basisdebuut maakte in de hoofdmacht van Beilen. Dijk kan terugzien op een uitstekende wedstrijd. Hij beet zich vast in zijn niet misselijke directe tegenstander en ontdekte zeer vlot wat aan handelingssnelheid en fysieke kracht wordt gevraagd op dit niveau. Naast Wouter Dijk bestond de verdediging verder uit Tim Beugels, Philip Gritter en de 18-jarige Milan Bos. Ook Bos speelde een volwassen partij in het hart van de Beiler defensie.

Beilen is niet goed uit de Coronawinterstop gekomen en maakte de afgelopen weken een bleke indruk. Daar was deze woensdag geen sprake van. Vanaf het beginsignaal stond er een geconcentreerde en gedreven ploeg op het veld die de overtuiging uitstraalde een resultaat te willen halen tegen een goede tegenstander. Beilen had het initiatief en hield de thuisploeg ver van de eigen goal. In de 10e minuut toonde Aaron Kiers zijn klasse. Kiers heeft het vermogen om met hoge intensiteit zijn tegenstander te verrassen en daarmee een medespeler in scoringspositie te brengen. Nu bood hij Owen van der Werff een schietkans die door doelman Peter de Boer werd gekeerd.

Hoewel Beilen meer de bal had bleek VENO een gevaarlijke ploeg. Onachtzaamheden van Beilen werden twee keer bijna afgestraft. Guido Wind en Wim Schuttenbelt misten maar net het doel van Remco Vos. De aanleiding tot deze kansen waren een paar onnodige overtredingen van Beilen op onschuldige plekken van het veld. En waar dat toe kan leiden hebben we gezien aan Alvarez bij Ajax-Benfica.

Na de 0-0 ruststand gingen beide ploegen in de tweede helft vrolijk verder met de wedstrijd op het scherp van de snede. Hierbij drukte VENO Beilen naar achteren en moesten de geelzwarten alle zeilen bijzetten. Roy Visscher testte de kwaliteiten van de vuisten van Remco Vos met een ziedend schot uit de draai. Aan de andere kant snelde Aaron Kiers weer over de rechterkant en kwam spits Ronald Smit een teenlengte te kort om zijn voorzet tot doelpunt te promoveren.

De slotfase in Vollenhove werd een spektakelstuk van de eerste orde waar de gebeurtenissen bijna niet meer te volgen waren voor de verslaggever. In de 83e minuut mocht Beilen een vrije trap nemen halfweg de helft van VENO. De bal werd ingebracht in het zestienmetergebied en Patrick Doldersum toonde zich het meest attent in de kluts en stond plotseling alleen voor de keeper. Hij prikte de bal in het doel voor de 0-1 voorsprong van Beilen. Voor VENO was het nu alles of niets. Met een paar verse krachten werd volop de aanval gezocht en Beilen ging die strijd aan. De gele kaarten vielen in die dadendrang als rijpe appelen van de boom. Toen de klok al lang en breed op 90 stond wilde Patrick Doldersum de bal blokkeren door zijn lichaam vooruit te duwen. Daarbij kwam het speeltuig tegen zijn arm in het strafschopgebied. Scheidsrechter Nick Alberts wees kordaat naar de stip en bovendien toonde hij hiervoor Doldersum zijn tweede gele kaart. Terwijl Remco Vos al in de andere hoek lag hobbelde de bal langs de verkeerde kant van de paal vanuit het perspectief van penaltynemer Guido Wind. Dan denkt iedereen “Nou hebben we het wel gehad, affluiten Alberts en 3 punten mee naar Beilen”. Niets was minder waar. De klok werd steeds langer en breder. Inwoners van Vollenhove die vanochtend de gordijnen opentrokken zullen de Big Ben hebben ontwaard aan de boorden van de Beulakkerwiede.

Diep, dieper in extra tijd had Aaron Kiers in coproductie met Ronald Smit twee keer de mogelijkheid om de genadeslag uit te delen aan VENO. De tweede keer deed hij bijna alles goed. Hij snelde alleen op Peter de Boer af en omspeelde de doelman om de bal in het lege doel te schuiven. Hij kwam een flinter kracht te kort om dit met de juiste precisie te doen. De bal verdween rakelings langs het VENO doel. Niets aan de hand, scheidsrechter Alberts zal nu wel afblazen. Weer niet. Met de laatste krachten sleepte VENO zich naar voren. Een toevalsbal raakte de arm van Milan Bos die keurig langs het lichaam werd gehouden. Scheidsrechter Alberts oordeelde dat het van ver genoeg was om een tweede strafschop in blessuretijd aan de thuisploeg te geven. Ditmaal ontfermde Roy Visscher zich over deze buitenkans en hij liet Remco Vos kansloos: 1-1.

De emoties liepen nog even hoog op over zoveel onrecht, maar toen was het echt gedaan. Beilen mocht zuur zijn over het resultaat. Het team van Erik de Jong kan echter terugkijken op een mooie wedstijd. De ploeg toonde weer tot waar het toe in staat is. En dat is meer dan wat de afgelopen wedstrijden is getoond. Dat biedt vertrouwen voor de komende weken. Om te beginnen aanstaande zondag uit tegen de ongeslagen koploper SV Epe. Wellicht tijd voor een grote stunt.