Beilen raakt verzeild in strijd tegen degradatie

25 maart 2022 12:45

Beilen hangt door een 3-1 nederlaag tegen concurrent GAVC nu echt achteraan het peloton ploegen dat verwikkeld is in een spannende strijd om degradatie te ontlopen. Met nog 11 wedstrijden te gaan is het vanaf Emmeloord op plek 6 via EMMS, Oerterp, Pesse, GAVC, Zuidwolde, Drachten naar Beilen een regelrechte tombola om de dans te ontspringen. Eén ding is zeker: als je zelf geen punten pakt, dan wordt het een kansloze missie.

Vooraf leek de mogelijkheid aanwezig dat Beilen in Grouw een resultaat zou kunnen halen tegen rode lantaarndrager GAVC dat tot nu slechts 8 punten had verzameld. Na de wedstrijd mag de vraag worden gesteld hoe het mogelijk is dat GAVC niet al veel meer punten heeft kunnen behalen. Op hun eigen kunstgras toonden de Friezen een combinatie van agressiviteit in de duels met veel beweging op het middenveld en bij vlagen vlot positiespel. Een belangrijke rol hierin had de slimme aanvoerder en middenveldregisseur Guido Cnossen. Hij bepaalde het ritme van de wedstrijd.

Al na 4 minuten gaf GAVC de eerste waarschuwing af. Luc Tjalma schoot vanaf rand strafschopgebied rakelings over het doel van Remco Vos. Beilen deed wat terug. Een vrije trap van Tim Beugels belandde op het hoofd van Ronald Smit. Hij kopte de bal over het doel. Direct daarna viel de 1-0 voor de gastheren. Een zondagsschot op donderdagavond van Roy van den Berg zeilde onbereikbaar voor Remco Vos in de kruising. Beilen had het lastig met het slimme spel van GAVC. Het aantal overtredingen over en weer was nagenoeg in evenwicht, maar aan Beilen kant waren deze te opzichtig en in een enkel geval zelfs dom waardoor de gele kaartenlast frustrerend snel opliep.

Na de goal van GAVC toonde Beilen meer drang richting strafschopgebied van GAVC en kreeg meer grip op het spel. Een paar hele en halve kansen hadden tot een tegentreffer kunnen leiden, maar in de eindfase was het steeds nét niet. Na een halfuur kregen de Combisport/Sport2000-mannen het deksel op de neus. Matig ingrijpen in de geelzwarte defensie gaf Stan van der Berg de mogelijkheid om de bal van dichtbij door de benen van Remco Vos te rossen en zo de thuisploeg aan een 2-0 voorsprong te helpen. Kort daarop raakte Mark Hollemans dusdanig geblesseerd dat hij het veld moest verlaten. Blessing van der Veen was zijn vervanger op het middenveld, waardoor Patrick Doldersum naar de rechtsbackpositie verhuisde. Ook Stijn Greidanus was na een fel duel om de bal niet meer in staat verder te spelen. Na de rust kwam Carlos van der Werff voor hem in de plaats.

De tweede helft was 10 minuten onderweg toen het pleit definitief werd beslecht. Een werkelijk schitterende aanval van GAVC over de linkerflank bracht de bal bij Jeroen van Dijk. Vanaf 16 meter rondde hij deze aanval in stijl af. Een voetballiefhebber kan hier alleen maar voor applaudisseren.

GAVC liet zich hierna terugzakken en Beilen nam het initiatief in de wedstrijd. De ploeg van Erik de Jong bleef strijden voor een dragelijke uitslag. Dat is een compliment waard voor de geelzwarten. De inzet werd beloond. Jacco Lamberts speelde slim Dyam Blaauw aan. Hij passt de bal door naar Patrick Doldersum en zijn voorzet werd door Alwin Hendriks beheerst in het doel geschoten: 3-1.

Door deze nederlaag heeft Beilen de rode lantaarn overgenomen van GAVC. Dat is even slikken en lang geleden dat Beilen op deze plek heeft gestaan. De ploeg zal zich moeten oprichten en dan onbevangen het degradatiespook tegemoet treden. Angst voor wat misschien komen gaat heeft nog nooit iemand verder geholpen. Dalen is de eerstvolgende uitdaging komende zondag om 14.00 uur op het eigen Noord-West. Lekker zo, al die wedstrijden vlot op elkaar.