Beilen Za1 zet zegereeks voort

27 maart 2022 10:15

Op zaterdag 26 maart stond voor VV Beilen Za1 de competitiewedstrijd tegen Groninger Boys op het programma. In de basis opstelling waren een aantal wijzigingen te noteren ten opzichte van afgelopen dinsdag tegen SV Tynaarlo. Zo stond Jasper Bron in de goal als keeper (wat hij overigens prima heeft gedaan), Martijn van Dijk werd als centrale spits geposteerd en Mark Wanders was voor de gelegenheid linksback. De laatste twee waren vanwege tactische overwegingen. Martijn van Dijk kreeg vooraf de opdracht om de lange bal van het centrale duo eruit te halen richting doelpuntenmachine Freddy de Grooth. Met de snelheid van Martijn lukte dit aardig. Diezelfde De Grooth werd deze middag overigens prima aan banden gelegd door Damian Jansen, die samen met Roel van der Veen een verdienstelijke wedstrijd speelde in het hart van de Beiler defensie.

De wedstrijd tussen de Groningers en de Beilenaren was een wedstrijd in de middenmoot van de 5de klasse. De verwachting vooraf was dat de Groningers weer veelvuldig vanuit de lange bal en standaard situaties probeerden om gevaarlijk te worden. Dat beeld kwam goed uit. Freddy de Grooth is immers niet meer de jongste, maar in de 16 nog steeds dreigend. Gelukkig gaf onze keeper Jasper Bron goed leiding aan zijn defensie door een goede organisatie neer te zetten waardoor de meeste gevaarlijke momenten niet voor de Beiler goal afspeelden, maar juist aan de Groningse zijde van het veld. De Beilenaren speelden zeker het eerste half uur goed positiespel op het kunstgras. Met vlot aanvalsspel werd Groninger Boys teruggedrongen en werd er bij balverlies snel druk gezet waardoor de angel om de Groninger voorwaartsen te bereiken goed werd gepareerd. In het eerste half uur had Beilen ook toe moeten slaan. Zo kregen Martijn van Dijk en George Sanharib beide een 100 procent kans om de score te openen, maar helaas wisten beide de Groningse goalie niet te verschalken. Na deze kansen kreeg Groninger Boys iets meer grip op de wedstrijd. Eigenlijk uit het niets leverde dat ook twee hachelijke momenten op voor gelegenheidskeeper Jasper Bron, maar bij beide afstandsschoten kreeg hij hulp van het houtwerk. "Iets met een engeltje op de lat"? Na deze wake up call pakte Beilen de draad weer op en dat leverde in de 40ste minuut toch de openingstreffer op voor de Beilenaren. Kenan Vochteloo stuurde George Sanharib de diepte in die het overzicht bewaarde en Arish Strijker in stelling bracht. Arish pakte dit cadeautje uit en wist de bal goed binnen te schieten in de linker benedenhoek 0-1. Met deze tussenstand werd ook het rust signaal bereikt.

De tweede helft was eigenlijk een kopie van de eerste helft, alleen was nu juist het laatste gedeelte van de wedstrijd weer beter van de Beilenaren. Wat wel genoemd moet worden is dat iedereen in het veld vanuit zijn taak speelde en keihard heeft gewerkt voor een goed resultaat en dat is knap te noemen, zeker als je vooraf enkele personele tegenslagen moet slikken. In de eerste fase van de tweede helft probeerde Groninger Boys zich in de wedstrijd te knokken. Met veel pittige duels en strijdkracht was het voor VV Beilen soms lastig om het positiespel weer op te pakken. Hierbij moet genoemd worden dat Groninger Boys ook niet meer bij machte was om 100 procent kansen af te dwingen. Naarmate de tweede helft vorderde vloeiden de krachten weg bij de Groningers en kreeg VV Beilen weer de overhand. Men had in deze fase de wedstrijd ook in het slot moeten schieten. Het ontbrak de Beiler voorwaartsen aan precisie om de kansen te verzilveren. In de 70ste minuut een wissel aan Beiler zijde. Bram Verburgh, die verdienstelijk inviel verving de hardwerkende en moegestreden Martijn van Dijk in de punt van de aanval. De laatste 20 minuten was het zaak om de wedstrijd te consolideren en geen kansen meer weg te geven aan de Groningers. In deze fase kwam ook het conditionele gedeelte aan bod en dat maakt dat de Beilenaren niet meer in de problemen kwamen en dus met een 3 punter aan de haal gingen. Over de hele wedstrijd gezien een meer dan terechte uitslag en dus nestelt Beilen zich stevig in de middenmoot. Volgende week komt Potetos op bezoek op Noord-West. De wedstrijd begint om 14.30 uur.