Beilen boekt belangrijke zege in Drachten

3 april 2022 17:30

De eindstand 1-2 voor Beilen doet vermoeden dat het erg spannend was in Drachten. In werkelijkheid hadden de Combisport/Sport2000-mannen de wedstrijd onder controle en had de tegentreffer van Drachten diep in blessuretijd slechts statistische waarde. Beilen creëert met deze overwinning enige ademruimte naar de onderste plaatsten, maar een blik op de ranglijst leert tegelijk ook dat alle clubs van het rechterrijtje enerverende weken tegemoet gaan.

Het begon flitsend voor Drachten. Remco Vos moest al in de eerste minuut ver uit zijn doel redding brengen om een achterstand te voorkomen. Daarna liet de thuisploeg zich zakken tot diep op de eigen helft en loerde Drachten op een foutje van Beilen om in de omschakeling toe te kunnen slaan. Dat zat er niet echt in. De Beiler defensie hield de gastheren ver het eigen doel. Na ruim tien minuten leverde Aaron Kiers kort na elkaar twee prima voorzetten af op Ronald Smit en Dyam Blaauw. Smit kopte de bal tegen zijn tegenstander en de rebound schoot hij over het Friese doel. Blaauw kon onder druk van de tegenstander zijn kopbal ook niet de juiste richting geven en daarmee bleef het 0-0. Beilen hield het initiatief en Drachten leek dat prima te vinden. Stijn Greidanus en Alwin Hendriks deden een duit in het zakje met twee schoten, maar beiden misten de juiste richting.

Als er al enige dreiging was van Drachten, kwam deze vooral via Melvin de Jong. Hij fungeerde zo’n beetje als ‘rechtsalles’ en Alwin Hendriks moest op zijn tellen passen om hem in verdedigend opzicht niet uit het oog te verliezen. Dat is nooit leuk voor een aanvaller. Maar als zo’n probleem in het veld als team wordt opgelost krijg je ook zelf de ruimte om offensief een tegenzet te doen. Hendriks slingerde de bal voor het doel en onder druk van Ronald Smit passeerde Lars Kuperus zijn eigen doelman voor de 0-1 voorsprong voor Beilen. Dit was op dat moment op basis van het spelbeeld een verdiende voorsprong voor de geelzwarten.

Direct na de hervatting toonde Drachten wat meer aanvallende initiatieven. Remco Vos tikte een bal over zijn eigen doel en de daarop volgende corner was eveneens niet ongevaarlijk. Halverwege  de tweede helft moest de eerder vermelde Melvin de Jong geblesseerd het veld verlaten en dat was uiteraard vervelend voor de speler zelf, maar daarmee was de angel wel uit de thuisploeg gehaald. De Beiler verdediging had zijn zaakjes goed op orde. Evenals vorige week lijkt Jacco Lamberts daarin zijn tweede jeugd te hebben gevonden. Lamberts toont gedrevenheid en laat zich verdedigend de kaas niet van het brood eten en dat geeft vertrouwen aan het hele elftal.

Erik de Jong wisselde twee spelers tegelijk. Jesper Lier en Milan Bos verlieten het veld en werden vervangen door Donovan Geerts en Blessing van der Veen. Kort daarna creëerde Ronald Smit voor zichzelf een reuzenkans om de wedstrijd te beslissen. Hij deed eigenlijk alles goed. Smit bleef rustig in het vijandelijke strafschopgebied, kapte netjes een Friese verdediger uit en schoof de bal keurig in de hoek…. leek het! Het speeltuig verdween tot ontzetting van de hele Beiler bank naast het doel tegen de reclameborden. Het was uitstel van executie. De zoveelste goede voorzet van Aaron Kiers werd door Blessing van der Veen in één keer uit de draai op de schoen genomen en onhoudbaar ging de bal hoog in het net achter de verbouwereerde doelman van Drachten: 0-2.

Tim Beugels schoot daarna nog een vrije trap vanaf 20 meter op de kruising en Blessing van der Veen had zijn goede optreden kunnen belonen met een tweede treffer. Diep in blessuretijd kopte Tim Kuperus de bal tegen de touwen voor de 1-2. Er werd niet meer afgetrapt en daarmee had Beilen  zijn verdiende overwinning binnen. Dat is een mooie opsteker voor de mannen van Erik de Jong. Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen Zuidwolde op het programma. Dat is weer een belangrijke partij tegen een directe concurrent.