Beilen Za1 wint opnieuw

3 april 2022 18:15

Op een moeilijk bespeelbaar veld heeft Beilen Za1 drie punten overgehouden aan het treffen met Potetos. De Groningers die het moeilijk hebben in de 5de klasse verloren in Beilen met 1-0 door een late treffer van good old Roel van der Veen. Het doelpunt uit een strafschop viel in de 86ste minuut van de wedstrijd.

Dat Beilen Za1 drie punten overhield aan deze wedstrijd was verdiend, maar qua voetbal was het niet de beste dag van de geelzwarten. Potetos die in balbezit veelal achteroverleunde maakte het Beilen lastig en dat had verschillende oorzaken. Zo was het veld hard en hobbelig, waardoor het spel onrustig en onzorgvuldig was. Goed voetbal was eigenlijk niet mogelijk gistermiddag in Beilen. Toch moeten we daarbij zeggen dat ook de tegenstander daar last van had en dus was het voor de neutrale toeschouwer niet een wedstrijd die nog lang op het netvlies zal blijven. De eerste helft probeerde Beilen wel om naar voren te spelen, maar te vaak werd er balverlies geleden en lagen de linies te ver uit elkaar om het Potetos echt lastig te maken. Kansen waren er wel voor de Beilenaren. Zo had George Sanharib de score moeten openen, maar helaas strandde zijn actie op de paal en bij een voorzet vanaf de zijkant kwam Mark Wanders een teenlengte te kort om de bal binnen te prikken. Aan Potetos zijde probeerde de aanvoerder het spel naar zich toe te trekken. Dat lukte bij vlagen ook aardig, maar na een kleine tactische aanpassing kreeg Beilen meer grip op deze prima speler. Dat Potetos vlak voor rust zomaar uit het niets een grote kans kreeg om de score te openen dient zeker vermeld te worden. Uit een vrije bal en een scrimmage voor de goal van de goed keepende Robbert Jan Bijlsma belandde de bal zomaar in de voeten van de Groningse spits die vergat om de spreekwoordelijke trekker over te halen en de Beiler keeper de kans gaf om deze kans onschadelijk te maken. Na deze kans volgde het fluitsignaal voor de rust van de prima fluitende scheidsrechter Entjes en zochten beide teams de kleedkamer op met een brilstand op het scorebord.

In de rust twee wissels aan Beiler zijde. Nick Rozeboom en Martijn van Dijk werden vervangen door Twan Kleinheerenbrink en Roel van der Veen. Het idee was om in de tweede helft met twee verse krachten de wedstrijd een positieve wending te geven. Dat lukte gedeeltelijk. Roel van der Veen viel goed in door de coaching van achteruit te verzorgen en Twan Kleinheerenbrink zorgde voor meer balans op het middenveld, maar desondanks bleef het voetbal matig. Er is een wet in het voetbal dat als het voetballend niet lukt je in ieder geval alles moet geven om punten te pakken en dat was in de tweede helft wel aanwezig na een qua inzet mindere eerste helft. Iedereen heeft in de tweede helft keihard gewerkt en uiteindelijk kreeg Beilen ook loon na werken, want nadat George Sanharib in de 85ste minuut zijn directe tegenstander te slim af was moest zijn directe tegenstander aan de noodrem trekken en kon leidsman Entjes ook niet anders dan naar de strafschopstip wijzen.

Aangezien Lennart Hendriks gewisseld werd voor Bram Verburgh ging Roel van de Veen achter de bal staan. Gelukkig voor iedereen die Beilen een warm hart toedraagt werd de bal onberispelijk binnen geschoten en konden de handen omhoog: 1-0. De resterende minuten van de wedstrijd kon Potetos op een vrije bal na ook geen potten meer breken en dus kon Beilen Za1 opnieuw drie punten bijschrijven. Leuk om te vermelden is dat de Beilenaren aan kop gaan in de periode stand. Volgende week reizen de Beilenaren af naar Groningen om de degens te kruisen met GRC.