Verdiende overwinning Beilen op Zuidwolde

10 april 2022 19:30

De Combisport/Sport2000-mannen hebben zichzelf een geweldige dienst bewezen door met 2-1 van Zuidwolde te winnen. Hiermee heeft Beilen negen punten uit de laatste drie duels gehaald plus en passant de koppositie in de tweede periode ingenomen. Het inpassen van meerdere jeugdspelers heeft de ploeg van Erik de Jong zeer zeker goed gedaan en daar kun je ook verder mee. Dat de einduitslag slechts 2-1 was lag meer aan de gemiste kansen aan Beilen kant. Zuidwolde dat tegen Beilen altijd wel goed voetbalt en ook wel vaak scoort was deze middag vrij kansloos.

Door: Jan de Jongh

In het begin golfde het spel wel wat op en neer. Ronald Smit zag zijn inzet van de lijn worden gehaald, terwijl Alwin Hendriks een schot in de korte hoek net geblokt zag. Tussendoor schoot Bas Hempen een vrije trap in het zijnet, maar na tien minuten was het toch oppassen geblazen voor Beilen. Tom Buijtendorp ging knap langs zijn tegenstander. Maar doordat Tim Beugels de snelheid uit de bal kon halen was Remco Vos net iets sneller bij de bal voordat  Zuidwolde echt gevaarlijk kon worden. Amper twee minuten later kon Dyam Blaauw een puike voorzet van Aaron Kiers tot doelpunt promoveren. Hij kopte keurig met een boog over keeper Sjors van der Weide heen die kansloos was. Beilen drukte hierna door en het wachten was op de 2-0. Een geplaatste bal van Patrick Doldersum kon nog tot corner verwerkt worden. Hierna was er de dubbele kans voor eerst Alwin Hendriks die met een omhaal de keeper wilde verrassen. Dat lukte niet, maar de rebound van Ronald Smit verdween ook tegen handen van Sjors van der Weide waarna de verdediging kon opruimen. Sjors van der Weide die zich in de tweede helft nog meermaals zou onderscheiden. Maar dat deed Remco Vos ook. Zo ook na een klein halfuur. Remco Vos die tegenwoordig weer heerst in zijn eigen zestien was de sterkste in een situatie toen Tom Buijtendorp alleen voor hem verscheen. Na ruim een half uur zette Alwin Hendrik met een pass van de eigen helft Dyam Blaauw alleen voor keeper Sjors van der Weide. Dyam liet dit buitenkansje niet liggen waarmee de 2-0 een feit was. Martijn Spijkerman kreeg nog een grote mogelijkheid die tot corner verwerkt kon worden terwijl Beilen in de laatste minuut nog een doelpunt afgekeurd zag worden.

2e helft

Al na twee minuten kon Alwin Hendriks het duel in het slot gooien. Zijn kopbal ging jammerlijk over. Na 55 minuten kreeg Zuidwolde uit een goed lopende aanval een grote mogelijkheid. Tom Buijtendorp schoot uit kansrijke positie over. Dyam Blaauw had vanmiddag een hattrick kunnen maken, maar verloor een sprintduel net met de keeper die iets eerder bij de bal was. Op het uur werd het toch zo maar 1-2. Een uitstekende redding van Remco Vos voorkwam dit in eerste instantie, maar de rebound liet hem kansloos. Sven Cazemier hoef je dergelijke kansen niet te geven. Toch had Beilen in de zelfde minuut de voorsprong al weer op twee moeten brengen. Ronald Smit gaf de prima ingevallen Blessing van der Veen een geweldige mogelijkheid. Maar de redding van Sjors van der Weide was mogelijk nog beter. Hierna stierf een goede actie van Blessing in schoonheid terwijl Alwin Hendriks een schot net geblokt zag. Beilen kreeg nog twee vrije trappen op de rand van het zestienmeter gebied. Beide vrije trappen hadden niet het effect wat Tim Beugels soms wel heeft. 10 minuten voor tijd wederom een grote kans voor Blessing van der Veen. Owen van de Werff deed prima voorwerk en de assist was niks mis mee, maar wederom Sjors van der Weide was de situatie meester. Een minuut later wilde Ronald Smit een kunststukje uithalen om met een pirouette te scoren, dat feest ging niet door. Maar waar je zelf niet scoort blijft het spannend. Zuidwolde kreeg een megakans op de 2-2. In plaats van de 2-2 binnen te koppen miste hij de bal volledig. Een doeltrap was wat restte, maar hier kwam Beilen met de schrik vrij. Het slotakkoord was duidelijk voor de Beilenaren. Eerst schoot Ronald Smit uit kansrijke positie in het zijnet. Zuidwolde werd nog gereduceerd tot een tiental toen Matthijs Steenbergen zijn tweede gele kaart kreeg waarna de aanvallende intenties van Zuidwolde wel verdwenen waren. In blessuretijd kon Zuidwolde Carlos van de Werff in het zestienmeter gebied alleen stoppen middels een overtreding. De strafschop was echter niet aan Tim Beugels besteed. Via de vingertoppen van Sjors van der Weide en de paal restte alleen een hoekschop. Die werd nog wel genomen waarna de scheidsrechter affloot.

Al met al een terechte overwinning wat het zelfvertrouwen goed zal doen. Beilen zal met wedstrijden tegen Pesse en SC Emmeloord voor de boeg mogelijk goede zaken kunnen doen en zich stevig in de middenmoot kunnen nestelen. Hoe anders zag dat er drie weken geleden uit toen Beilen de laatste plek innam. Voetbal blijft wat dat betreft een raar maar ook mooi spelletje.