GRC Groningen – Beilen Za1 3-3

12 april 2022 13:30

Afgelopen zaterdag stond de uitwedstrijd tegen GRC Groningen op het programma. Om in het bovenste deel van de ranglijst te blijven was het van belang om deze wedstrijd te winnen. Vooraf geen gemakkelijke opgave. GRC is een ervaren ploeg die zich absoluut niet de kaas van het brood laat eten.

Vooraf afgesproken dat we gingen proberen de tegenstander ver terug te dringen op hun eigen speelhelft en daarmee de opbouw van achteruit zoveel mogelijk te verstoren. Vanaf het beginsignaal werd hier ook gehoor aan gegeven. Wel bleek al heel snel dat met name in de persoonlijke duels GRC vaak net iets slimmer was. Daarnaast kwam bij deze duels de tweede bal vaak bij de tegenstander terecht. GRC was daardoor in staat om hun snelle spits in stelling te brengen. Dat leverde al heel snel een gevaarlijke situatie op voor het doel van Beilen. Onze keeper Robert-Jan werd handig omspeeld en de bal werd richting doel geschoten. Echter een oplettende Kenan was heel snel mee teruggegaan en wist de bal voor de doellijn te onderscheppen. Vervolgens wilde Kenan de bal wegspelen, maar raakte deze dusdanig verkeerd, waardoor de bal in de voeten van een mee opgekomen speler van GRC terechtkwam die vervolgens de bal probleemloos kon inschieten. Vanaf de 5e minuut moest Beilen dus de achtervolging inzetten.

Vanaf de aftrap pakte Beilen het afgesproken spel weer op en wist de tegenstander goed terug te dringen. Dit leverde een aantal kleinere kansen op die helaas niet in doelpunten konden worden omgezet. GRC bleef echter gevaarlijk met hun snelle uitvallen. Dit leverde nogmaals een grote kans op toen de spits alleen op onze keeper af kon gaan. Robert-Jan bleef rustig en goed naar de bal kijken waardoor hij met een hele goede reflex een grotere achterstand kon voorkomen. Beilen moest alert blijven.

Na ongeveer een half uur spelen kwam George goed door op rechts en wist daarmee Lennart in stelling te brengen. Lennart faalde niet en plaatste de bal beheerst en onhoudbaar in het doel: 1-1. Beilen had de overhand en ging na de gelijkmaker op dezelfde voet verder. Nog geen acht minuten later werd de bal na een goede aanval over rechts bij de tweede paal neergelegd waar Arish klaar stond om af te ronden. Ook Arish deed dit probleemloos waardoor we op voorsprong kwamen.

Ook na deze goal probeerde Beilen op dezelfde wijze door te gaan. Maar GRC bleef nog steeds gevaarlijk met hun speldenprikken. Eén daarvan leverde in de 45e minuut een hoekschop op. Deze werd hoog voor het doel geslingerd, maar Robert-Jan plukte de bal vakkundig uit de lucht. Echter bij het neerkomen kwam hij verkeerd terecht waardoor hij de bal losliet en deze voor de voeten van een GRC speler terechtkwam. Deze aarzelde niet en schoot binnen. Zo gingen we met een 2-2 stand de rust in.

Tijdens deze laatste actie raakte Robert-Jan dusdanig geblesseerd dat hij na de rust niet verder kon. Doordat Beilen niet de beschikking heeft over een reservekeeper werd Lennart gevraagd plaats te nemen onder de lat. Vervolgens nam Bram de spitspositie over van Lennart.

De tweede helft gaf hetzelfde spelbeeld. Beilen maakte het spel en drong GRC terug op hun eigen helft. GRC bleef gevaarlijk met hun speldenprikken, maar Beilen was in de tweede helft hierop beter voorbereid. Beilen ging weer op jacht naar de voorsprong, maar kon niet echt grote kansen creëren. Eenmaal kwam George heel goed door op rechts en kon naar binnentrekken, maar in plaats van zelf op doel te schieten probeerde hij Arish bij de tweede paal te bereiken. Helaas was zijn voorzet te scherp waardoor Arish er net niet bij kon.

In de 70e minuut ontstond er een aanval van GRC over rechts waarbij de bal diagonaal naar voren werd gegeven. Deze bal werd door de verder goed spelende Damian verkeerd ingeschat waardoor hij onder de bal doorging. De bal kwam zo in de voeten van de spits terecht die kon opstomen tot in het strafschopgebied en de bal met een behendig tikje langs de uitkomende Lennart wist te wippen waardoor Beilen wederom op achterstand kwam.

Beilen had nog 20 minuten om deze achterstand ongedaan te maken en ging vervolgens de druk weer opvoeren. Bij één van de vele aanvallen die volgde kwam in de 80e minuut de bal bij Bram terecht. Bram had op dat moment net iets teveel ruimte van zijn tegenstander gekregen waardoor hij voldoende tijd had om de bal goed te controleren en deze over de keeper in de verre hoek te plaatsen. In de resterende 10 minuten ging Beilen nog volop in de aanval om een overwinning uit het vuur slepen. GRC kon alleen nog maar verdedigen en kwam niet meer op de helft van Beilen. Maar helaas werd Beilen niet beloond waardoor de wedstrijd in een 3-3 gelijkspel eindigde. Al met al een uitslag waar we niet echt tevreden mee hoefden te zijn gezien het spelbeeld.

Volgende week is er geen speelronde. De eerstvolgende wedstrijd is op 23 april tegen FC Assen op het sportpark in Beilen.