Beilen is 90 minuten baas in Pesse

18 april 2022 17:30

Een balletje kan per ongeluk verkeerd vallen en daarom bleef het tot het eindsignaal spannend in Pesse, maar welbeschouwd is de 1-2 zege van de Combisport/Sport2000-mannen een magere afspiegeling van de krachtsverhoudingen. Een salvo aan kansen vooral in de tweede helft was niet aan de geelzwarten besteed, waardoor Pesse in de wedstrijd bleef. In werkelijkheid schoten de gastheren gedurende 90 minuten welgeteld één keer tussen de palen en dat was in de 18e minuut meteen ook de 1-0 voor SV Pesse door Remmert Verbrugge.

Vanaf het begin domineerde Beilen het veldspel. In het eerste kwartier konden al vier doelrijpe kansen voor Beilen worden genoteerd. De afwerking was niet je van het. Een simpel weggegeven hoekschop voor Pesse was de inleiding tot de voorsprong voor de thuisclub. Beilen bleef daarna het meeste balbezit houden, maar echt gevaarlijk waren de geelzwarten in die fase ook niet. De verdiende gelijkmaker kwam in de 37e minuut. Ronald Smit won het luchtduel en Dyam Blaauw kon ongehinderd op het Pesser doel af. Met een gecontroleerde lob van ca. 15 meter liet hij de doelman kansloos. Beilen behield de controle over de wedstrijd. Vanwege een schorsing van Stijn Greidanus en blessure van Patrick Doldersum werd de as van het middenveld gevormd door de junioren Blessing van der Veen en Carlos van der Werff. Het is een plezier om naar deze voetballers te kijken. Vooral Van der Veen past zich steeds gemakkelijker aan het niveau van de tweede klasse aan, terwijl hij eigenlijk nog in de JO17 mag voetballen. Ook achterin stond het prima met Jacco Lamberts, Milan Bos en Donovan Geerts, jongens van de gestampte pot die doelpuntenmachine Marco Hartman van Pesse volkomen onzichtbaar maakten deze zondag.

Vlot na rust frommelde Alwin Hendriks op een voorzet van Aaron Kiers de 2-1 voor Beilen in het doel. Beilen heeft daarna de gehele tweede helft nagelaten Pesse de genadeklap te geven, terwijl daar legio mogelijkheden voor waren. Het voert te ver om ze allemaal te noemen, maar Carlos van der Werff, Ronald Smit, Dyam Blaauw en Owen van der Werff zullen zichzelf wel afvragen waarom ze niet (nogmaals) op het scoreformulier terug te vinden zijn.

De ploeg van Erik de Jong toont na een miserabele start van de tweede competitiehelft een onverzettelijk karakter dat gecombineerd wordt met beter voetbal en het creëren van kansen. Dat heeft geleid tot vier overwinningen op rij en notabene de koppositie in stand van de tweede periode. De stemming in Beilen loopt daarmee parallel met het zonnige terrasweer. De geelzwarten kunnen met vertrouwen vooruit kijken naar de ontmoeting met SC Emmeloord komende zondag op het eigen Noord-West.