Beilen sluit 2022 af als hekkensluiter

4 december 2022 16:00

Eerste het goede nieuws. Ondanks een gevoelstemperatuur beneden nul en de weinig hartverwarmende resultaten van de afgelopen maanden blijven de Beilen supporters hardnekkig komen opdagen bij de wedstrijden van hun favoriete club. Dat moet de burger en de speler moed geven, dat kan niet anders. Dan het minder goede nieuws: De Combisport/Sport2000-mannen staan als de champagnekurken knallen en de vuurpijlen de hemel kleuren op oudejaarsdag onderaan de ranglijst. Daar zal de wedstrijd volgende week thuis tegen Zuidwolde niets aan veranderen. HODO bleek met 3-1 te sterk voor de geelzwarten.

De eerste kans was voor de thuisclub. Stefan Kikkert volleerde de bal langs de buitenkant van de paal. Beide ploegen bleken redelijk gelijkwaardig aan elkaar in die fase. Na een kwartier werd Owen van der Werff getorpedeerd door HODO-doelman Stanley Snijder. Dat leverde een strafschop op voor Beilen. Dyam Blaauw schoot de bal op ‘melkbussenhoogte’ richting de hoek en als de doelman toevallig naar dezelfde richting duikt, dan zijn dat de gemakkelijkste penalty’s om tegen te houden voor een keeper. En dit geval deed Stanley Snijder dat ook. Blaauw kon amper twee minuten later zich revancheren voor deze misser. Hij nam de bal in de dekking goed aan met zijn rug naar het doel, maar schoot in de draai van dichtbij hard over het HODO-doel. In deze fase nam Beilen ook het initiatief in het veld over van HODO. Het doelpunt viel aan de ander kant.

Een corner kwam dicht bij het doel op het lichaam van Patrick Timmerman. Je zou het een Lukaku-doelpunt kunnen noemen, ware het niet dat Lukaku afgelopen week voor België een salvo aan dergelijke kansen miste. Timmerman liet zien hoe het wel kan op deze manier en de 1-0 stond op het scorebord. Na ruim een halfuur kreeg HODO een vrije trap op de rand van het strafschopgebied. De aanleiding was enigszins discutabel, maar er is nu eenmaal geen VAR. Tikkie breed en boem…. 2-0 door Jorn Smit. Daarna was het hoog tijd voor de supporters om zich op te warmen in de sfeervolle en drukke HODO-kantine.

De tweede helft was er eentje van speldenprikjes over en weer. Bij vlagen was er sprake van flipperkast voetbal. Een beetje meer rust aan de bal zou mooi zijn. Toch waren er in aanzet best aardige aanvalsopzetten van zowel Beilen als HODO. Het ontbreekt aan het uitdelen van de finale punch. Na ruim een uur besliste Jorn Smit de wedstrijd in het voordeel van de thuisclub. Hij kreeg de bal op een presenteerblaadje en liet Harm Jan Fransens kansloos. Ondanks de 3-0 achterstand lieten de Beilenspelers het hoofd niet in de schoot hangen. Dyam Blaauw kreeg een grote kans. Alleen voor keeper Snijder schoot hij naast. De inspanningen van Beilen leverden nog de eretreffer op van Ronald Smit. Met de resultaten op de andere velden betekende dit de rode lantaarn voor Beilen halfweg dit lopende seizoen. Maar zolang je geen vier punten per wedstrijd hoeft te halen is er hoop. En hoop doet leven. Maar rooskleurig is de situatie voor de geelzwarten allerminst. Het is even niet anders. Er zijn in de wereld wel andere zaken om je druk over te maken. Volgende week  gewoon weer ertegenaan tegen Zuidwolde op ons eigen Noord-West.