VV BEILEN VIERT KAMPIOENSFEEST

20 april 2015 11:15

In een fantastische ambiance heeft Beilen voor het eerst sinds tien jaar weer een kampioenschap behaald in de derde klasse. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar door de nederlagen van Dwingeloo en Asser Boys vorige week kwam het in een stroomversnelling. Vanmiddag na de wedstrijd tegen De Blesse kon de kampioensvlag drie wedstrijden voor het einde van de competitie al in top. Het bestuur had vijf bussen ingezet om de selectie en supporters naar Blesdijke te vervoeren. Daarnaast hadden velen via eigen auto en fiets (trainer Gerjan van der Hoogen woont in het nabijgelegen Steenwijkerwold en hij heeft veel trouwe lokale volgers) koers gezet naar sportpark De Berk.

De wedstrijd zelf was een formaliteit. Recent had Beilen thuis al met 6-0 gewonnen van De Blesse en ook dit keer was de thuisploeg niet in staat voor een verrassing te zorgen. Verdriet en vreugde liggen dicht bij elkaar, want door de nederlaag tegen Beilen is De Blesse officieel gedegradeerd naar de vierde klasse. Dat was de enige smet op een uiterst plezierige middag op het sportpark en in de kantine van de Friezen.
Dit keer was de uitslag 5-1 en werden de doelpunten gemaakt door Bertus Wolters (3), Koen Hollemans en Frank Polman.
Tien jaar geleden stonden een toen piepjonge Bertus Wolters en Edwin Meppelink al op de kampioensfoto van Beilen. Voor Wolters is dit het derde (ook eenmaal bij WKE) en voor Meppelink is dit het tweede kampioenschap in hun carrière. Voor de overige over het algemeen jonge selectiespelers is kampioen worden met een eerste elftal een nieuwe ervaring. De sfeer was dan ook behoorlijk uitgelaten na het laatste fluitsignaal op het veld en in de kleedkamer.
Voor Gerjan van der Hoogen is het eveneens een primeur. Drie jaar geleden kwam hij als hoofdtrainer in dienst bij Beilen nadat hij tot dan toe alleen had gefungeerd als tweede trainer bij
d’ Olde Veste ‘54. De doelstelling van Beilen destijds was om binnen drie jaar naar de tweede klasse te promoveren en de Technische Commissie zag in Van der Hoogen de juiste trainer om dit proces te managen. Samen met de begeleidingsstaf die bestaat uit Hans Kuper en Wieb Polman en verzorger Hans Doldersum is dit seizoen met een 19-koppige spelersselectie de stap gezet naar de zo gewenste promotie.
Hoe kijkt Van der Hoogen terug op het huidige seizoen en het behaalde kampioenschap?

Gerjan, van harte gefeliciteerd met het kampioenschap. Hoe is het?
Dank je wel, fantastisch. We hebben een super seizoen gedraaid waarin we heel weinig hebben laten liggen. Alleen Haryan Velthuis is er een tijd uit geweest vanwege een schouderblessure. Voor de rest hebben we amper blessures gehad en helemaal geen schorsingen. Dat is een belangrijke voedingsbodem voor een goed voetbaljaar.

Wat is daarnaast de sleutel tot het succes volgens jou?
We hebben een zeer stabiele verdediging met gemiddeld minder dan één goal per wedstrijd tegen. A-junior Wouter Greidanus paste zich direct goed aan en heeft een prima eerste seizoenshelft gespeeld. Patrick Doldersum heeft het na de winterstop goed opgepakt en Jacco Lamberts was in het centrum een rots in de branding. Edwin Meppelink en Arben Mushkolaij waren zeer stabiel door het jaar heen. Het middenveld was goed in balans. Met Reint Kasten heb ik iemand in de ploeg waar ja altijd op kunt vertrouwen en Frank Polman en Rob ten Wolde zijn de mannen met de blik naar voren gericht. Maar een orakel uit Spanje zegt: “Als je niet scoort kun je niet winnen”, en dat hebben wij dit jaar ook ruimschoots gedaan. Met 76 doelpunten zijn wij de meest scorende ploeg van onze klasse. We hebben met Bertus Wolters de topscorer (31 doelpunten) in huis, maar ook Koen Hollemans, Haryan Velthuis, Lennart en Alwin Hendriks hebben op dat gebied hun partijtje meegeblazen. De mooiste momenten voor mij waren in de wedstrijden tegen Jubbega en Read Swart waar ze elkaar allemaal een goal gunden. Soms werd dat zelfs enigszins overdreven. We hadden in sommige ontmoetingen nog veel meer doelpunten kunnen maken, maar je hoort mij niet klagen nu.

Je hebt na de winterstop de voorhoede anders laten spelen. Wat was de gedachte daarachter?
Dat was een lastige puzzel. Ik wilde het ploegrendement verder omhoog brengen. Ik heb onze spits en topscorer Bertus Wolters, die tot dat moment gemiddeld één per wedstrijd erin schoot, daar weggehaald en vanaf links laten komen. Haryan Velthuis werd de centrumspits. Daarna acht wedstrijden, 24 punten met 39 doelpunten voor en 2 tegen. Soms moet het een beetje meezitten.

De reservebank bepaalt het resultaat wordt weleens gezegd.
Inderdaad, we hebben een brede staf en een fantastische bank…hahaha. Maar zonder gekheid: De jongens die daarop zaten hebben nooit geklaagd en als ze er moesten staan, dan stonden ze er ook. Zowel voor als na de winterstop hebben wij een serie neergezet met acht gewonnen wedstrijden. Dat zijn totaal 48 punten en dan geef je aan je concurrenten al een duidelijk signaal dat ze onderweg niet veel punten kunt laten liggen om bij te blijven.

En nu?
Het wordt feest in Beilen. We gaan hier bij De Blesse alvast een begin maken en dan is er vanaf 18.00 uur instuif in de kantine op Noord-West. We zien wel wanneer en waar dat eindigt. Als je wilt weten hoe het was, bel me dinsdag maar.