Seizoen duurt voor Beilen net één wedstrijd te lang

18 juni 2023 18:15

Beilen en HOVC speelden zondag de finale van de nacompetitie in Rolde met als inzet een plek in de tweede klasse volgend seizoen. Beide ploegen waren herkanser uit de tweede klasse en dat betekende automatisch dat één van deze ploegen zou degraderen naar de derde klasse. Helaas ging dit lot naar Beilen en heeft HOVC zich gehandhaafd. We willen de ploeg uit Exloo/Odoorn/Valthe dan ook van harte feliciteren. Uiteindelijk won de ploeg van trainer Erik de Jong met 3-1 van de Combiport/Sport2000 mannen van trainer Robert Bos.

Onder tropische weersomstandigheden begonnen de ploegen helemaal niet voorzichtig en was de wedstrijd eigenlijk gelijk “aan”. Beilen begon de eerste minuten alleraardigst. Maar al in de vierde minuut was het aan Owen van der Werff te danken dat een gevaarlijke voorzet over rechts niet ingekopt kon worden. Dat was ook wel de kant waar voor HOVC de mogelijkheden lagen. Aan de andere kant miste Jesper Lier enig fortuin en zijn inzet ging op de paal. In de tegenaanval werd een poging van Frank Fokke nog goed verdedigd. Diezelfde Frank Fokke stond even later vogelvrij in het strafschopgebied. En die ruimte moet je hem niet geven. Hij kopte de bal dan ook achter de kansloze Remco Vos. Beilen voetbalde prima tot aan de zestien maar echte kansen wist Beilen niet te creëren. HOVC bleek een zeer degelijke verdediging te hebben die vandaag zijn mannetje stond. Er was amper een kwartier gespeeld toen Gerben Beek met een diagonaal schot Remco Vos wederom kansloos liet. HOVC leunde nu iets meer achterover, geholpen door een 2-0 voorsprong, en loerde op de counter. Hieruit kreeg Mark van Bergen de grootste kansen maar verontrusten deed het Beilen geenszins. Tien minuten voor rust  verdiende Richard Wiggers toch wel een gemakkelijke penalty. Want wat deed Ronald Smit nu helemaal verkeerd? Gerechtigheid bestaat gelukkig nog en de strafschop genomen door Frank Fokke  stuitte via de onderkant van de lat weer het veld in. Diezelfde Frank Fokke moest op slag van rust zijn meerdere erkennen in Remco Vos. In blessuretijd kopte Ronald Smit de aansluitingstreffer bijna binnen. Zijn inzet werd nog net voor de lijn gekeerd door een verdediger van HOVC.

Beilen begon goed aan de tweede helft. Maar de eerste de beste kans voor HOVC vloog er op een geweldige manier in. Mark van Bergen nam de bal buitenkant voet op de slof. En wegdraaiend van de keeper verdween de bal in de kruising. Nog geen minuut later slalomde Nick Matthijssen door de verdediging van HOVC en ronde de bal koeltjes af. Een schitterend doelpunt en alles wat een geelzwart hart had geloofde er weer in. Een overtreding op diezelfde Nick Matthijssen veranderde op slag alles. De wedstrijd lag al met al een half uur stil. Na de wedstrijd vernamen we van zijn vader dat Nick het weer redelijk goed maakt en dat is goed nieuws.

Na de hervatting was de schwung er wel uit. Een mooie snoekduik van Dyam Blaauw die het doel niet haalde en een vrije trap van Frank Fokke in het zijnet waren zo’n beetje de enige wapenfeiten. Beilen ging de laatste tien minuten  va-banque spelen. Zelfs met dit opportunistische spel werden geen grote kansen meer bij elkaar gespeeld al was Ronald Smit nog dichtbij de aansluitingstreffer. Zijn kopbal in de korte hoek werd gepakt door Maarten Ritsema en uiteindelijk ging de wedstrijd dan ook als de beroemde nachtkaars uit.

Beilen zal na 8 seizoenen in de tweede klasse komend seizoen een trede lager spelen. Maar met het potentieel dat in het elftal zit qua leeftijd en kwaliteit zal het een kwestie van tijd zijn dat Beilen de schade weer heeft ingehaald. We willen de spelers en staf in ieder geval bedanken voor de prachtige wederopstanding die ze hebben bewerkstelligd in de tweede seizoenhelft. Helaas duurde deze dus één wedstrijd te lang. En ook in de derde klasse zullen we de verslagen blijven maken. Tot volgende seizoen en geniet van een welverdiende vakantie.