Voorbeschouwing Beilen – VV Oranje Zwart

25 oktober 2023 12:15

Voor Beilen staat zondag een primeur op het programma. De wedstrijd tegen VV Oranje Zwart uit het amper 1800 inwoners tellende Wanneperveen staat op het programma. Een wedstrijd die geen historie kent tussen beide verenigingen.

Oranje Zwart voetbalt nu voor het vierde jaar op rij in de derde klasse, iets wat ze daarvoor nooit gepresteerd hadden. Zowel vorig seizoen als het seizoen daarvoor had Oranje Zwart een prima eindspurt. In beide gevallen wisten ze zich zelfs veilig te spelen, terwijl de ploeg bijna het gehele seizoen op een nacompetitieplek stond. En dan niet om te promoveren, maar om zich te handhaven. Vooral vorig seizoen was daar een Houdini-act voor nodig, omdat twee wedstrijden voor het einde nog vijf punten goedgemaakt moesten maken op de concurrentie. Maar twee overwinningen later tegen Dwingeloo en RKO uit Rutten was dit dus een feit.

Gezien het bekertoernooi waar onder meer met maar liefst 0-9 verloren werd van klassegenoot Ruinen zullen weinigen Oranje Zwart een voorname rol hebben toegedacht in deze derde klasse. Maar de ploeg die logischerwijs in de clubkleuren oranje-zwart voetbalt presteert uitstekend.

Bij Wacker in de Wijk werd nog met 2-1 verloren met het winnende doelpunt diep in blessuretijd. Schoonebeek werd daarna op 3-3 gehouden en de eerste thuiswedstrijd tegen Dwingeloo leverde een 4-2 overwinning op. Oranje Zwart heeft met vier uit drie een plek in de middenmoot.

Ze doen het beter dan de ploeg van Robert Bos. Met één overwinning en twee nederlagen kan Beilen zich weinig meer veroorloven om niet in de onderste regionen te belanden. Ook al zijn we natuurlijk nog maar net onderweg en valt er nog niet zo heel veel te zeggen over het werkelijke niveau van de derde klasse C. Beilen heeft voorafgaande aan het beker/inhaal weekend geoefend tegen zaterdag vierdeklasser Veenhuizen. Met een 1-1 eindstand als gevolg. Oranje Zwart genoot van een vrij weekend en voetbalde niet.

Waar de Hunebouw-heren vooraf de ambitie hadden om voor de prijzen mee te doen is dit ook zeker mogelijk, maar moet het ook even meezitten. Vorig seizoen werd er tegen menig derdeklasser geoefend, ook tegen hoog geklasseerde ploegen die nu in dezelfde klasse uitkomen. Die werden toen bijna allemaal gewonnen, maar competitiewedstrijden vragen wat anders dan oefenwedstrijden.

De pupillen van de week Jayson Jonker en Igor Lipczyk zullen de aftrap verrichten met de bal die is aangeboden door Café Bar “Het Zwaantje”. Welke uitslag deze premièrewedstrijd krijgt leest u zondagavond weer via de vertrouwde sites waar ook het wel en wee benoemd zal worden.

Beilen zaterdag 1 zal zaterdag een bezoek brengen aan de koploper Haren. Hoogvlieger SC Stadspark werd twee weken geleden het vuur na aan de schenen gelegd. Dus wie weet wat er mogelijk is voor de mannen van trainer Marco Reitsma.