In memoriam Bertus Boers

2 november 2023 19:00

Op 31 oktober is Bertus Boers overleden. Wat eerst leek op een hernia bleek al snel van een andere orde en ongeneeslijk te zijn. Bertus is 69 jaar geworden en was voor VV Beilen nog steeds actief als wedstrijdcoördinator en gastheer op de zondag voor bezoekende teams, stafleden, scheidsrechters en vertegenwoordigers van andere clubs, bij onze vereniging Dienstdoend Bestuurslid genoemd. Een rol die hem op het lijf geschreven was.

Vriendelijk, sociaal, geïnteresseerd en goedlachs gaf hij anderen het gevoel welkom te zijn bij VV Beilen en was daarmee een uitstekende ambassadeur voor onze club. Bertus kwam bij VV Beilen als veteranenvoetballer, werd daarna jeugdleider om van daaruit toe te treden tot het Algemeen Bestuur in de functie van jeugdvoorzitter. Ook daarin heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het jeugdvoetbal bij onze vereniging. Bertus was toen de stuwende kracht achter de bouw van de jeugdcommissiekamer, een ruimte waar we nog wekelijks gemak van hebben.

Na zijn bestuurslidmaatschap coördineerde Bertus de deelname van Beilen aan het jaarlijkse ‘Underdak-toernooi’ in Eelde. Hij leidde een mix van ervaren en minder ervaren zaalvoetballers waarbij gezelligheid de boventoon voerde boven prestaties. Neemt niet weg dat de beker wel een paar keer mee naar Beilen werd genomen. Dat werd dan gevierd bij Bertus en Dina thuis onder het genot van Ierse muziek en een borrel met een medium gekookt ei toe.

In zijn werkzame leven was Bertus senior bouwmanager bij Draaijer + Partners. Hij kon daar geanimeerd over vertellen en begeleidde ondermeer de bouw van de nieuwe sociëteit van studentenvereniging Vindicat Atque Polit aan de Grote Markt in Groningen en was betrokken bij de nieuwbouw van dierenpark Wildlands Adventure Zoo in Emmen.

Naast de serieuze verhalen was Bertus een meester in het vrolijk omgaan met de Nederlandse taal. Hij kon gevat reageren op uitspraken van anderen in zijn voetbalomgeving en zorgde dan altijd voor een brede lach bij iedereen. Misschien mag een man van pensioengerechtigde leeftijd niet meer ‘guitig’ genoemd worden, maar in dat opzicht is Bertus altijd het ondeugende jongetje gebleven.

We gaan Bertus missen bij VV Beilen. Niet alleen als dienstdoend bestuurslid, maar ook gewoon zijn aanwezigheid in de kantine als bron van mooie verhalen en de gulle lach.