Beilen lijkt de winnende formule te hebben gevonden

5 november 2023 17:45

Nieuw-Schoonebeek, lang geleden dat we daar als VV Beilensupporters op bezoek zijn geweest. Mis je één afslag, dan zit je aan de andere kant van de gruppe en zou je zomaar Daniël Lohues op zijn fietse kunnen tegenkomen op de leste mooie dag van ’t joar misschien. Ware het niet dat onze Drentse bard al zingend een andere route pedaleerde en niet langs de velden van voetbalvereniging Schoonebeek kwam. Bovendien was het deze zondag ook niet bepaald de leste mooie dag van ’t joar. Integendeel, de regen teisterde het publiek en het veld.

Goed om terug te zijn in de uiterste zuidoosthoek van onze provincie, waar Beilen in de jaren negentig mooie duels uitvocht met Schoonebeekers  als Robert Scherpen, Wilfred en René Huser gehuld in groenwit gestreepte shirts. Deze zondagmiddag was Beilen over het geheel genomen de betere ploeg en won uiteindelijk verdiend met 2-0.

Beilen speelde met rouwbanden ter nagedachtenis aan Bertus Boers en ging flitsend uit de startblokken. Hoewel Schoonebeek zich had voorgenomen vanaf de aftrap er bovenop te zitten, waren de beste kansen direct voor de Hunebouw-heren. Owen van der Werff legde terug op Bas Wijmenga en die knalde de bal rakelings over. Dezelfde Van der Werff stond een paar minuten later voor keeper Martin Berends, maar die redde ten koste van een corner.

Na een kwartier stuurde Owen van de Werff Sven Klaassens diep over de rechterkant. Klaassens besloot zelf af te ronden en stuitte wederom op keeper Berends. Die had de bal echter niet klem en Blessing van der Veen stond al klaar om de bal in het lege doel te tikken voor de 0-1 voorsprong voor Beilen. De bezoekers hadden vanaf dat moment de volledige controle over de wedstrijd. Achterin werd amper wat weggegeven en in de as van het veld zorgde Joëll Bunk voor rust aan de bal en de intercepties wanneer het nodig was. In deze fase had Beilen de wedstrijd al vroegtijdig moeten beslissen. De mooiste kansen werden gemist of de keuzes aan het slot van de aanval waren niet goed, inclusief onnodig buitenspel lopen. Owen van der Werff had pech dat zijn schot op de paal belandde.

De tweede helft begon enigszins bibberend voor Beilen. De geelzwarten stapten erg ver achteruit en gaven Schoonebeek de gelegenheid ver op te rukken richting het doel van Remco Vos. Vos moest ettelijke keren ingrijpen om de gelijkmaker te voorkomen. In deze fase vergat Beilen te blijven voetballen en de ballen werden te snel de diepte in gespeeld. Op zich hoeft dat niet verkeerd te zijn met snelle spitsen, maar met een tussenstation kan het dan net iets zorgvuldiger. Naarmate de wedstrijd vorderde pakte Beilen dat weer beter op. De counterkansen stapelden zich op waarbij invaller Julian Jager zich onderscheidde met 100% intensiteitssprints. Het was dan steeds alle hens aan dek voor de verdedigers van de thuisploeg. Een kwartier voor het einde besliste Beilen de wedstrijd. Owen van der Werff stuurde met een steekpass Nick Matthijssen weg. Matthijssen omspeelde met een klassieke sleepbeweging (zien we tegenwoordig veel te weinig op de velden) doelman Berends en schoof de bal in het lege doel: 0-2. Schoonebeek sputterde daarna nog wel tegen, maar Beilen had de score nog verder kunnen opvoeren. Vooral omdat keeper Berends voortdurend mijlenver voor zijn doel stond als een soort extra verdediger. Het bleef bij 0-2 en dat was uiteindelijk dik in orde. Het is een tijdje puzzelen geweest voor trainer Robert Bos, maar hoe de formatie deze zondag in het veld stond lijkt het beste voor het team. Door deze overwinning hebben de geelzwarten de aansluiting gevonden met de bovenste helft van de ranglijst.