Voorbeschouwing Beilen - Dwingeloo

9 november 2023 13:45

Zondag wacht voor de Hunebouw-heren de ontmoeting met Dwingeloo, een wedstrijd die je gerust een klassieker mag noemen. Beide ploegen hebben in het verleden regelmatig tegen elkaar gespeeld en vaak waren het spannende en fraaie wedstrijden.

En zoals het klassiekers betreft maakt het dan niet uit hoe de ploegen ervoor staan. Bij Dwingeloo wil het nog niet helemaal vlotten en ze staan onderaan met slechts drie punten. Dwingeloo won tot nu toe alleen thuis van Schoonebeek met 2-1. Beilen won afgelopen zondag met 0-2 bij diezelfde tegenstander en gezien de uitslagen op de andere velden doet Beilen weer volledig mee om de bovenste plekken. De selectie van Beilen is vrij jong en er zit nog voldoende rek in. Bij Dwingeloo is dat in feite van hetzelfde laken een pak. Ook daar herbergt de selectie veel spelers die pas in deze eeuw geboren zijn.

Ondanks dat Beilen en Dwingeloo een rijke historie kennen is het wel al een tijdje geleden dat ze in competitieverband tegen elkaar speelden. Dwingeloo in hun bestaan ooit één jaar in de tweede klasse in het seizoen 2013/2014, kun je dan ook best bestempelen als een stabiele derdeklasser. Beilen acteerde de afgelopen acht jaren een niveau hoger. Dwingeloo draaide de laatste jaren prima mee, maar hoe anders was dat vorig seizoen. Waar Beilen het net niet redde in de nacompetitie om zich te handhaven lukte Dwingeloo dat ternauwernood. Via moeizame overwinningen op Geel Wit Ameland (1-2) en Nieuw Roden (4-3) werd het vege lijf alsnog gered.

In de winterstop hebben beide ploegen tegen elkaar geoefend en Beilen was daarin met 4-0 de betere partij. Als je hele historie bekijkt, dan leverden de elf eerdere ontmoetingen zes overwinningen op voor de thuisploeg, tweemaal werd gelijk gespeeld en drie keer gingen de punten mee naar Dwingeloo. De doelcijfers zijn 25-15. Aan doelpunten geen gebrek in de ontmoetingen tussen deze twee ploegen.

De mannen van trainer Robert Bos lijken de vorm terug te hebben gevonden en met twee overwinningen op een rij is dat natuurlijk goed voor het zelfvertrouwen. Dwingeloo verloor zondag met 3-0 van Wacker en zal dat minder hebben. Trainer Philippe Karhof van Dwingeloo heeft een uitstekend verleden als voetballer bij Beilen en hem zal er alles aan gelegen zijn om juist tegen Beilen een goed resultaat te boeken. Of dit lukt weten we tegen de klok van 16:00 uur.

De aftrap zal verricht worden door pupillen van de week Mick Wanders en Kyiko Makar. Zij gaan dat doen met de wedstrijdbal die is aangeboden door Autobedrijf Kraeima/Scheper.

Hoe de wedstrijd uiteindelijk verlopen is leest u zondagavond weer via de vertrouwde sites.

Beilen zaterdag 1 speelde verdienstelijk gelijk tegen Harkstede maar kon hiermee niet voorkomen dat ze naar de onderste plek op de ranglijst zakten. Aanstaande zaterdag gaan ze op bezoek bij Oosterparkers in stad Groningen. Gezien het vertoonde spel van de laatste weken zal het niet lang meer duren voordat ze gaan stijgen op de ranglijst.