Doelpunten vallen als rijpe appelen bij HODO-Beilen

10 december 2023 17:45

Beilen verliest de laatste wedstrijd voor de winterstop met 4-3 van HODO. Een zwakke fase direct na de rust leidde de nederlaag in. Toen liep HODO uit van 1-1 naar 4-1 en leek het er even op dat er een erg vervelende uitslag op Voetbalnoord.nl terecht zou komen. De Hunebouw-heren richtten zich op en kwamen terug tot 4-3. De gelijkmaker zat er echter niet meer in.

Bij het begin van de wedstrijd stond de grootste verrassing in de opstelling van Beilen aan de zijlijn. Vanwege ziekte van Melvin Schuurman en een communicatiestoornis binnen de gelederen van Beilen verscheen wisselspeler Philip Gritter met een fluorescerend hesje over zijn trainingspak als assistent-scheidsrechter aan het kunstgras van HODO. Sowieso zijn er nogal wat afwezigen bij de selectie van de geelzwarten en sommigen ook al erg lang. Wat dat betreft komt de winterstop als geroepen.

Het eerste wapenfeit van de wedstrijd kwam op naam van Owen van der Werff. Zijn schot werd gepareerd door doelman Jari Hooijer van HODO. Beilen probeerde de vrije man te vinden via een zorgvuldige opbouw. Maar als dat spaakliep was HODO er razendsnel uit en zo creëerde de thuisploeg ook de eerste kans. Remco Vos stond in de weg zoals zo vaak. Na een halfuur legde Nick Matthijssen na een hoekschop de bal direct op Bas Jonker. De centrale verdediger van Beilen knalde van dichtbij raak: 0-1. Terwijl uw verslaggever nog bezig was met zijn administratie stond de 1-1 al op het scorebord.  Sander Danes passeerde vanaf zestien meter met een strakke schuiver in de hoek de ditmaal kansloze Remco Vos. Beilen pakte de draad weer op, maar deed dat wel erg voorzichtig. Waar met een slim passje een tegenstander in de wind kan worden gezet, werd gekozen voor een balletje terug. Als dan ook nog bij het terugdraaien de bal wordt verloren ontstaat meteen een reuzenkans voor de tegenstander. Deze keer krulde Sander Danes de bal voorbij de verre kruising.

In het eerste gedeelte van de tweede helft liet Beilen zich de kaas van het brood eten door de fellere tegenstander. Het spel van Beilen kan in die fase als braaf worden bestempeld. Djustin Snippe had daar geen boodschap aan en knalde de 2-1 voor HODO tegen de touwen. De geelzwarten kregen een ferme kans op de gelijkmaker. Nick Matthijssen stak Bas Wijmenga weg met een intelligente pass, Wijmenga omspeelde de doelman en leek de 2-2 te maken. Het blok van de HODO verdediging was robuust en alles wat resteerde was een hoekschop voor Beilen.

HODO toonde een grote wil om de wedstrijd te beslissen. Wederom Sander Danes en Wesley Annen onderstreepten de daadkracht van de Hollandschevelders met de 3-1 en 4-1. Beilen leek het te ondergaan, maar vocht zich terug in de wedstrijd. Owen van der Werff maakte met een gekraakt schot 4-2 en Nick Matthijssen mocht vanaf elf meter de aansluitingstreffer op het bord zetten. Daar bleef het echter bij en zo gaat Beilen de winterstop in met 5 overwinningen en 5 nederlagen. Een status die op dit moment bij de ploeg past.

Beilen Zaterdag 1 speelde thuis met 2-2 gelijk Blauw Geel '15 uit Groningen. Lennart Hendriks en Mark Wanders scoorden voor Beilen en dat deden 2 Beilenaren tevens namens de tegenstander. Dat was een beetje zuur, maar de einduitslag gaf de krachtsverhoudingen goed weer. Het team speelt nog één wedstrijd voor de winterstop, aanstaande donderdagavond uit tegen Oosterparkers in Groningen.

Na volgende week ligt het competitievoetbal op het veld stil tot eind januari. Bij onze club is niettemin van alles te doen. De Pietje Keur avond met de uitreiking van de Eindejaarsbokalen, Beilen Zo1 en Za1 zijn actief op het ProtosWeering zaalvoetbaltoernooi en er is het VV Beilen Oliebollentoernooi op zaterdag 30 december. De verslaggeving gaat nu in winterslaap. Tot in 2024!