Voorbeschouwing Beilen - Sleen

25 januari 2024 12:00

Zondag staat na 14 jaar de wedstrijd Beilen tegen Sleen weer eens op het programma. Een duel tussen twee middenmoters. Want we praten over de nummer zes en zeven op de ranglijst. Over een kampioenschap hoeven we het niet meer te hebben, want Raptim lijkt uit zicht.

De Hunebouw-heren zijn voor de winterstop met twee nederlagen op rij wel afgehaakt. Raptim wist met 0-3 te winnen op Noord-West en ook HODO bleek in Hollandscheveld met 4-3 net iets te sterk. De laatste twee wedstrijden van Sleen leverden een 1-0 zege op tegen laagvlieger Dwingeloo en thuis werd daarvoor teleurstellend gelijkgespeeld tegen Oranje-Zwart. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als periodetitels en is er nog genoeg om voor te spelen. Deze wedstrijd geldt overigens nog steeds voor de eerste periode.

Sleen heeft nog nooit in de tweede klasse heeft gespeeld en is een taaie maar wisselvallige ploeg, meestal schommelend tussen de derde en vierde klasse. Twee seizoenen geleden promoveerde Sleen voor de zoveelste keer naar de derde klasse door in de nacompetitie af te rekenen met achtereenvolgens Heiligerlee en Olyphia. Dit nadat ze in de competitie vierde waren geworden. Vorig seizoen werd Sleen zesde met 30 punten uit 22 wedstrijden. Net als nu dus keurig in de middenmoot. De mannen van trainer Robert Bos doen het met vijf overwinningen en vijf nederlagen als degradant ietwat teleurstellend, tenminste er werd vooraf wel op iets meer gerekend.

Koning Winter meldde zich dus in het land. Nu heeft Beilen het voordeel van een kunstgrasveld. Twee oefenwedstrijden tegen ploegen uit de tweede klasse leverden wisselend succes op. Uit bij EMMS (ook op kunstgras) werd met 0-3 gewonnen en afgelopen zondag was Oldeholtpade met 1-2 net iets te sterk. Maar die oefenwedstrijden kunnen als nuttig beschouwd worden. Afgelopen dinsdag werd echter met 1-10 van Achilles 1894 verloren. Dit resultaat kun je onmogelijk in de categorie nuttig plaatsen en veel wijzer zullen de ploegen dan ook niet zijn geworden zijn. Sleen zou oefenen tegen Stanfries, maar die wedstrijd vond geen doorgang. Afgelopen zondag lagen alle wedstrijden er uit en heeft Sleen ook niet gepeeld. Geen hele fijne voorbereiding op de tweede seizoenshelft dus. Al zegt dat ook weer niet zo heel veel natuurlijk.

Sleen en Beilen kennen ook geen hele lange historie. De historie leert wel dat zes bezoekjes aan Beilen voor Sleen nog nooit een driepunter heeft opgeleverd. Drie keer werd gewonnen door Beilen en drie keer werd gelijkgespeeld.

Na deze wedstrijd volgt de terugronde en vangt de tweede periode aan. Beide ploegen willen natuurlijk met een goed gevoel aan deze periode beginnen en op voorhand lijkt een voorspelling dan ook lastig.

Wat wel zeker is dat de wedstrijdbal wordt aangeboden door Restaurant Cafetaria City en dat pupillen van de week Tirza Haneveer en Cas Hoogeveen zullen voordoen hoe het moet. Of de mannen het goede voorbeeld daarna hebben overgenomen leest u zondagavond weer via de vertrouwde sites.