KNVB schema nacompetities bekend

7 februari 2024 15:15

We zitten nog maar net over de helft van de competitie seizoen 2023-2024, maar het is misschien interessant om vooruit te kijken naar het einde van het seizoen. We hebben wel geleerd dat hoe je er in februari ook voorstaat, rekening houden met een eventuele nacompetitie zowel naar beneden als naar boven blijft een aanrader. Wat dat betreft is het fenomeen periodekampioenschap + nacompetitie ruim 50 jaar geleden bedacht door dokter Ab Wit, clubarts en tevens voorzitter van WVV Wageningen een gouden greep gebleken. De competities blijven voor 90% van de clubs spannend tot het einde toe.

Voor Beilen Za1 geldt dat ze niet naar beneden hoeven kijken. Vanaf de 5e klasse is wel de weg omhoog mogelijk. Er zijn 2 periodetitels te vergeven, beide over 12 wedstrijden. De derde periodekampioen is de hoogst geklasseerde in de eindstand van de reguliere competitie. Mocht Beilen Za1 zich daarvoor kwalificeren, dan worden drie ronden gespeeld op 1 juni, 8 juni en 15 juni 2024. 33 ploegen doen daar aan mee, uiteindelijk 7 ploegen daarvan spelen seizoen 2024-2025 in de 4e klasse.

Beilen Zo1 speelt in 3C. In deze klasse zijn ook twee periodekampioenen aan het einde van de rit. De derde periodekampioen is weer de hoogste in de eindrangschikking van de reguliere competitie. 15 Teams doen mee aan de nacompetitie voor een plek in de 2e klasse, verdeeld over drie ronden op 2 juni, 9 juni en 16 juni 2024. Van de 15 teams blijven er twee over die in seizoen 2024-2025 in de 2e klasse spelen. Omdat er maar 2 periodetitels zijn te vergeven en de algemeen kampioen daarvan vaak één wint, is het niet ondenkbaar dat een plek bij de eerste vier van de competitie voldoende is voor deelname aan de nacompetitie naar boven toe.

De KNVB past dit seizoen wederom versterkte degradatie toe om de voetbalpiramide definitief te vormen voor weekendvoetbal. Het is niet bekend in welk jaar dit wordt uitgerold naar de 2e klasse en eventueel lager. Dit betekent wel dat Beilen Zo1 op zijn hoede moet zijn. Nummers 12 en 13 van 3C degraderen rechtstreeks, nummers 9, 10 en 11 spelen nacompetitie 3e/4e klasse. Je moet dus 5 ploegen onder je houden. Ook deze nacompetitie wordt gespeeld op 2 juni, 9 juni en 16 juni 2024 en er doen 21 teams aan mee. Voor 3 teams is er na dit seizoen via de nacompetitie een plekje in de 3e klasse.

Kortom, het kan nog alle kanten op. In 3C kan Raptim nog degraderen en Dwingeloo promoveren. Jaja denkt u….. Maar er zijn gekkere dingen gebeurd. Zou zo niet weten wat overigens.