Voorbeschouwing Beilen - Ruinen

8 februari 2024 11:30

Zondag staat voor het eerst sinds het seizoen 2014/2015 de wedstrijd Beilen tegen Ruinen weer op het programma. In dat seizoen werd Beilen afgetekend kampioen in de 3e klasse. Gezien het feit dat Ruinen nog nooit tweede klasse heeft gespeeld en Beilen tot de degradatie van vorig seizoen zich altijd wist te handhaven is dit dan ook gauw verklaard. Het scheelde overigens niet veel of deze ontmoeting had dit jaar in de tweede klasse gespeeld kunnen worden. Ruinen verloor de finale om promotie tegen SC Erica na strafschoppen, waar Beilen de finale verloor van HOVC.

Door: Jan de Jongh

De Hunebouw-heren weten wat ze te wachten staat, want de wedstrijd in Ruinen was eentje met twee gezichten. Beilen in het begin veel sterker, maar naarmate de wedstrijd vorderde nam Ruinen de overhand en wist thuis met 3-1 te winnen. Ruinen begon uitstekend met drie overwinningen en een gelijkspel tegen Raptim. Doordat ze daarna drie keer op rij verloren (eigenlijk vier keer met de bekerwedstrijd tegen Titan meegerekend) is Ruinen in de grote subtop beland. Daar bevindt Beilen zich ook. Omdat Raptim dit seizoen tot nu toe wel heel erg degelijk is, kun je de subtop bestempelen vanaf nummer twee Pesse tot nummer acht Sleen. Door de scheve verhoudingen met het aantal gespeelde wedstrijden blijft het ook nog wel even zo. Zo staan de mannen van trainer Robert Bos nu één plekje boven Ruinen, maar die hebben wel twee verliespunten minder.

Beide ploegen zijn in ieder geval prima uit de winterstop gekomen. Beilen wist met 2-1 van Sleen te winnen en afgelopen zondag waren ze ook een maatje te groot voor SVV’04. In Schoonebeek werd met 0-3 gewonnen. Normaliter mag Ruinen zich een zelfde start voorspiegelen. Afgelopen zondag werd Dwingeloo met 7-0 op een hoopje gespeeld. De week ervoor werd de wedstrijd in Wanneperveen tegen Oranje Zwart buiten de schuld van Ruinen om gestaakt. Met een man meer en een 1-2 voorsprong moeten ze deze ook wel over de streep kunnen trekken.

Beilen-Ruinen kent de langste geschiedenis eind jaren ‘70 en de tachtiger jaren van de vorige eeuw toen beide ploegen elkaar regelmatig tegenkwamen in competitieverband. Beilen kan in de onderlinge duels de betere cijfers voorleggen dan de blauw-witten. Negen ontmoetingen leverden zeven keer de winst op voor Beilen. Eén gelijkspel en één nederlaag stonden daar dus tegenover.

Het zal voorlopig sowieso de laatste ontmoeting zijn tussen de beide huidige trainers. Ruinen heeft Jorden Abel (nu Schoonebeek) als vervanger aangetrokken voor Bart Ester en bij Beilen zal Guido Broers volgend seizoen de scepter zwaaien en het stokje overnemen van Robert Bos.

Omdat plek vier aan het eind van het seizoen waarschijnlijk nacompetitie oplevert zal de ontmoeting tussen de huidige nummer vijf en zes eentje zijn met grote belangen waarin de vorm van de dag vermoedelijk de doorslag zal geven.

De wedstrijdbal wordt aangeboden door Pearle Opticiens Beilen van Gerard Wubs. Deze zal eerst worden beroerd door pupillen van de week Evy Snoeijer en Jesse Blauw die doelman Jarno van Belkum uit het dorp van Bram de Ram ongetwijfeld zullen passeren. Of de grote mannen dit daarna ook lukt leest u zondag weer via de vertrouwde sites.

Dan is tevens bekend of Beilen Za1 de punten heeft kunnen meenemen uit Assen waar ze zaterdagmiddag tegen de plaatselijke Boys spelen.