Andere Tijden Sport: Kaboutervoetbal

23 juni 2019 8:30

Als eentje van het team vrijwilligers dat het mediabeleid van VV Beilen uitvoert scan ik regelmatig websites, facebookpagina’s en twitteraccounts van andere amateurvoetbalverengingen. Dat doe ik omdat ik geïnteresseerd ben in andere voetbalclubs en ook om er wat van te leren.

Bijvoorbeeld verenigingen in de buurt als VKW en Wijster staan bij mij in het favorietenlijstje. Niet dat ik elke dag hun media uitingen naspeur, maar zo nu en dan even checken wat er leeft binnen die clubs. Uiteraard maakt onze buurvereniging Fit Boys ook deel uit van dat lijstje. Fit Boys heeft een actieve website waarop zeer regelmatig vers nieuws wordt gepubliceerd en anders wordt het wel opnieuw opgewarmd. In ieder geval interessant genoeg om wekelijks even te kijken. Het is bijvoorbeeld mooi om te lezen dat Fit Boys enorm groeit in 2019. Twee sterke clubs in Beilen is altijd goed voor de voetballiefhebber.

De redacteur(en) van Fit Boys brengen hun club altijd goed voor het voetlicht. Dat is prima en werkt aanstekelijk voor alle volgers van de club. Sinds september 2018 ben ik de artikelen op de website van de groengelen eens wat vaker gaan lezen. Toen namelijk werd een artikel geplaatst waarin verenigingen in Midden-Drenthe vergeleken werden aan de hand van een onderzoek. Fit Boys stak in onze gemeente ver boven andere clubs uit was de conclusie van de schrijver. Omdat in dit geval ook VV Beilen hierin betrokken werd, heb ik navraag gedaan bij Fit Boys welk onderzoek dat betrof. Op de interpretatie van de cijfers  bleek nog wel wat af te dingen was mijn conclusie naderhand.

Je eigen club omhoog brengen en creatief met feiten omgaan is iets om tegenwoordig je schouders over op te halen. Dat past in het huidige tijdsbeeld van de “presenteerjezelfmaatschappij”. Als jij je daarbij moet afzetten op andere clubs wordt het verhaal al een beetje anders. En vooral als dat gebeurt op basis van onjuistheden. Dat is namelijk niet fair tegenover andere clubs die allemaal hun best doen om er wat moois van te maken. Laten we allemaal ons eigen opstapje gebruiken.

Zo stuitte ik recent op het eerste deel van een aangekondigde reeks ‘Fit Boys – The Great History’ waar in 17 delen de successen in de geschiedenis van de CVV worden beschreven. Hartstikke mooi om de voetballoze zomer door te komen. In aflevering 1 wordt kond gedaan van het ontstaan van de bengels van Fit Boys in 2009.  Voetbal voor 4- en 5-jarigen. Er wordt een lofzang gedaan op het innovatieve idee binnen Fit Boys gelederen en een smeuïg detail opgedist van een e-mail naar de KNVB of deze kinderen niet alvast mee mochten doen met de wedstrijdcompetitie voor oudere jeugd. Dat was pas echt innovatief geweest: een Fit Boys team van 4- en 5 jarigen als enige in een competitie met destijds F-pupillen.

“Daar moest wat op gevonden worden” gaat de schrijver verder en zo werden de bengels bedacht. De naam was inderdaad origineel en het creatieve brein hiervan blijkt Albert Gerding te zijn. Complimenten daarvoor. De schrijver gaat  verder: “En daarmee was Fit Boys menig voetbalclub ver vooruit, want jaren later begonnen andere verenigingen met het Kaboutervoetbal”. Hier vliegt de schrijver jammer genoeg fiks uit de bocht in de Donald Trumpstraat.

Hij vergeet er namelijk bij te vermelden dat de inspiratie voor dit initiatief werd opgedaan één bestuurskamerdeur drie meter verderop in hetzelfde gebouw op hetzelfde sportpark. Twaalf(!) jaar daarvoor had VV Beilen namelijk al het kaboutervoetbal geïntroduceerd. Dat kan ik mij herinneren doordat ik destijds ledenadministrateur was van VV Beilen en Harry & Mirjam Sinkgraven bij mij in de buurt woonden. Op een dag stond Mirjam, de moeder van Daley Sinkgraven, aan de voordeur met de vraag of Daley mee mocht doen met de kabouters van Beilen. Klein probleem, hij was nog maar 3 jaar. Voor alle duidelijkheid: Daley Sinkgraven is geboren in 1995 en speelt vanaf komend seizoen voor Bayer Leverkusen. Als bewijs is een link bijgevoegd van Ajax Showtime. Daarin doet vader Harry zijn verhaal over het begin van de voetbalcarrière van zijn zoon Daley.

Met de deelname van de piepjonge Daley Sinkgraven aan het kaboutervoetbal in 1998 bij VV Beilen kwam het uiteraard goed. Hopelijk ook met de ‘alternative facts’ en de opgezwollen duim van de redacteuren van Fit Boys. Ik kijk in ieder geval uit naar deel 2 t/m 17 van The Great History van de medebewoner van Noord-West.